Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Krásně se spalo. Byla u mě na posteli a bude celou olympiádu," radovala se Vítková z medaile

„Krásně se spalo. Byla u mě na posteli a bude celou olympiádu," radovala se Vítková z medaile

Biatlonistka Veronika Vítková, která získala bronz ve sprintu, s medailí i usínala. Ve stíhačce dnes ale další medaili nepřidala, podle jejích slov se necítila na trati nejlépe. Na stupně vítězů sice útočila, ale na závěrečné položce udělala dvě chyby a dojela sedmá.

Vítková se většinu závodu pohybovala v dosahu medaile. Po první čisté střelbě vleže vyjížděla druhá, po druhé byla pátá. Při první položce vestoje mířila přesně a znovu byla třetí. Na závěrečné položce ale udělala dvě chyby a cílem projela sedmá.

Obě rány, třetí a čtvrtá, minuly černý terč jen o kousek. "Sice to byly těsné rány, ale na to se tu bohužel nehraje. Zůstaly tam dvě netrefené," podotkla Vítková. "Snažila jsem se ty rány střílet na jistotu, ale bohužel, dvě vypadly ven," litovala.

Tentokrát ani neletěla po trati. Zatímco ve sprintu měla devátý čas, ve stíhačce až čtyřiadvacátý. "Tak nějak celkově jsem nedokázala jet nějaké velké tempo. Přišlo mi, že to bylo takové jedno tempo. Nešlo zrychlit, nešlo zpomalit," řekla.

V desetistupňovém mrazu měla oblepený obličej, ale na zimu si stěžovat nechtěla. "To nemůžu říct. To bylo asi to poslední, co mě dneska trápilo," uvedla. Nedokázala vysvětlit, proč nejela podle svých představ. "Faktorů mohlo být víc. Nevím."

Biatlonistky znovu trápil nepříjemný nárazový vítr. Vítkovou nejvíc při druhé položce vleže, při které strávila na podložce skoro minutu. "Musela jsem tam dost dlouho čekat a i přes to čekání jsem tam nechala jedno trestné kolo. Ale v tu chvíli to bylo takové maximum, co z toho šlo vytěžit," řekla devětadvacetiletá závodnice.

Jinak se může na střelbu vleže spolehnout. "Možná hraje roli i ten vítr, kvůli tomu jsou možná ty stojáky horší a vleže to s ním bývá lepší," uvažovala. Svoji mušku celkově chválí. "Jsem si jistá a vím, že když udělám nějakou chybu, o ranách vím."

Bronz ve sprintu si vyjela v sobotu a večer před pondělní stíhačkou si medaili pověsila na krk. Večer pak dala na sociální sítě fotku, jak s ní usíná. "Krásně se spalo. Byla u mě na posteli," řekla a dodala, že tam s ní bude celou olympiádu.

Teoreticky může mít ještě dvě individuální a dvě týmové šance svou medailovou sbírku rozšířit. První přijde na řadu ve středu vytrvalostní závodu na 15 kilometrů. "Ten bude hodně náročný, ale bude to hodně o střelbě. Uvidíme, co z toho vzejde," řekla Vítková, která má stříbro ze smíšené štafety ze Soči a dodatečně by měla dostat bronz za ženskou štafetu z minulých her.

Jak Veronika Vítková prožívala zisk své první medaile? Čtěte zde>>>

Kolik která země už získala na olympiádě medailí? Přehled naleznete zde>>>

Pořadí zemí podle získaných medailí >>>

Kdo z Čechů hraje o další medaile? >>>

Tabulka s kompletním programem ZOH 2018 >>>

Hokejový program na ZOH 2018 >>>

Online hokejové přenosy >>>

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1