Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kvitovou ničí komplex z grandslamu. Strašně chce znovu vyhrát, ale neustojí to psychicky

Kvitovou ničí komplex z grandslamu. Strašně chce znovu vyhrát, ale neustojí to psychicky

Dva wimbledonské tituly paradoxně svazují tenistce Petře Kvitové na grandslamech ruce. Dříve hrávala turnaje velké čtyřky lépe než ostatní, v poslední době to je obráceně. Chce až příliš uspět a končí brzy, tak jako dnes už v prvním kole na trávě v All England Clubu.

Kvitová vyhrála v Londýně v roce 2011 a podruhé před čtyřmi lety, ale od té doby nepřešla ve Wimbledonu třetí kolo. Loni a předloni vypadla ve druhém, předtím ve třetím kole. Letos nehrála dobře ani na ostatních grandslamech.

„Možná jsem to dřív neřešila, neuvědomovala jsem si tíhu toho grandslamu. Tu jsem si začínala uvědomovat od té doby, co jsem tady poprvé vyhrála. Strašně ráda bych si to zopakovala, o to větší mi to přináší nervy,“ řekla Kvitová novinářům po nečekané prohře v prvním kole s Běloruskou Aleksandrou Sasnovičovou.

Přitom by se dalo čekat, že dva slavné vavříny naopak dodají tenistce křídla. Zvláště, když jí travnatý povrch vyhovuje. „Mělo by to tak být. ale není. Chtěla bych si jednou zopakovat ty samé vzpomínky. O to víc mi to bere šťávu uvnitř,“ odvětila.

Ještě v neděli přitom působila uvolněně. Na tréninkových dvorcích rozdávala úsměvy a vypadala sebevědomě. Ráno po probuzení v den zápasu se ale vše změnilo. Dolehla na ni nervozita. „Jak se zápas blížil, bylo to horší a horší,“ doplnila.

Od prvních okamžiků netrefovala míče ideálně, v obličeji se jí zračilo napětí. Neměla rytmus, nehrála agresivně, míče dávala kratší a soupeřka toho využila. „Zase jsem chtěla příliš moc. Ruka nešvihala, byla jsem stažená a nepohybovala se dobře,“ uznala.

Do Londýna přijela s vizitkou nejlepší hráčky sezony. Žádná jiná letos nevyhrála pět titulů a 38 zápasů. Na grandslamových akcích jí to ale nejde. V prvním kole skončila také na Australian Open a na pařížské antuce došla do třetího.

„Vtipkovala jsem, že snad grandslamy příští rok vynechám,“ pousmála se Kvitová. „Slíbila jsem si, že budu trpělivá a zase to zlomím. Tenis je o grandslamech, ale teď mi to na nich nejde. Zkusím to příště,“ dodala směrem k US Open.

Nastoupila k čtyřicátému grandslamu kariéry a obecně se ví, že první kola jsou pro ni nejtěžší. „První. druhá a třetí, pak už to jde dobře,“ přitakala levou rukou hrající tenistka, která hraje nejlépe ve finále: v bojích o titul má bilanci 25:7.

Při příchodu mezi novináře Kvitová vtipkovala. Často se usmívala, ale také se jí zaleskly v očích slzy. „Samozřejmě jsou okamžiky, kdy tak statečná nejsem, ale já si pořád myslím, že tenis umím, jen mě občas prostě nervy přebijí.“

Navíc se z proher už tolik nehroutí. „Já už svůj největší životní zápas vyhrála, ten je víc než grandslamová výhra, proto se usmívám,“ uvedla. Předloni při přepadení mohla přijít i o život. Z těžkého zranění prstů levé ruky, v které drží raketu, se ale rychle zotavila a znovu je ve špičce. „Všechno navíc je jen hezký bonus,“ řekla.

Po vydatné první polovině sezony, v které odehrála 46 zápasů, nyní bude mít chvilku volna. „Už se na něj těším od French Open. Potřebuju vypnout hlavu od tenisu. Měla jsem toho od začátku sezony dost,“ řekla a prozradila, že se chystá s kamarádkou k moři.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1