Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Náročnější sezonu jsem nezažila, řekla Sáblíková. Teď se chce dát zdravotně do pořádku

Náročnější sezonu jsem nezažila, řekla Sáblíková. Teď se chce dát zdravotně do pořádku

Česká rychlobruslařská hvězda Martina Sáblíková v minulé sezoně bojovala s řadou zdravotních problémů, přesto na olympijských hrách v Pchjongčchangu získala stříbrnou medaili na trati 5000 metrů. I s odstupem měsíce považuje stříbro za velký úspěch. Nyní se třicetiletá česká reprezentantka chce dát zdravotně do pořádku, aby mohla začít přemýšlet nad dalšími plány.

Byla to velice těžká sezona, hlavně psychicky. Jsme hrozně ráda, že v nejdůležitější okamžik jsem se dala zdravotně do kupy a mohla jsem na olympiádě bojovat o medaile. A jednu jsem si přivezla domů, takže sezona byla úspěšná, řekla Sáblíková na dnešní tiskové konferenci v Praze.

Konstatovala, že náročnější sezonu asi nezažila. Kdyby letos nebyla olympiáda, zřejmě bych sezonu přerušila, nebo ji ukončila předčasně, uvedla svěřenkyně trenéra Petra Nováka. Veřejně se zároveň omluvila dalším členům Novis týmu za to, že to s ní občas nebylo jednoduché.

Kolikrát se divím, že to se mnou vydrželi. Často jsem bývala nepříjemná a dávala všem kolem sebe pocítit, že se mi nedaří, jak se má. I když oni za to samozřejmě nemohli. I takhle se jim ještě jednou omlouvám, řekla Sáblíková.

Momentálně myslí jen na to, aby byla stoprocentně fit. I proto ji čekají návštěvy lékařů a řada procedur. Aktuálně bude řešit natržený úpon v koleně, kvůli kterému o víkendu nestartovala ve finále Světového poháru v Minsku a přišla o šanci na celkové dvanácté vítězství v seriálu.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1