Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Navrátilová zpražila Williamsovou: Musí se umět ovládat, tenis je velmi demokratický sport

Navrátilová zpražila Williamsovou: Musí se umět ovládat, tenis je velmi demokratický sport

Legendární tenistka Martina Navrátilová apeluje, aby tenis zůstal demokratickým sportem. Bývalá světová jednička ve svém sloupku pro deník The New York Times analyzuje dění při finále ženské dvouhry na US Open mezi Japonkou Naomi Ósakaovou a domácí Serenou Williamsovou a tvrdí, že ač je na muže a ženy obecně brán dvojí metr, musí se poražená Američanka umět ovládat.

Devítinásobná wimbledonská vítězka Navrátilová si klade otázku, zda je dvojí metr v tenisu standardem. „Je sice velký rozdíl, jak se pohlíží na muže a na ženy, když přijde na nevhodné chování, ale to není jen v tenisu. Ale jenom proto, že chlapi by možná vyvázli, tak to není akceptovatelné,“ konstatovala Navrátilová.

V sobotu Williamsová po porážce 2:6, 4:6 prohlásila, že se s ní při zápase nezacházelo stejně jako s muži. Rozhodčí Carlos Ramos v druhém setu udělil Williamsové varování, trestný fiftýn a trestný game za koučování (které její trenér Patrick Mouratoglu přiznal), rozmlácenou raketu a verbální útok, při kterém hráčka sudího nazvala lhářem a zlodějem.

Navrátilová poukázala na případy, v kterých paní Williamsová, jak Američanku tituluje, ztratila kontrolu nad svým chováním. „Všechny se staly na US Open. Chápu, jak se cítila, ale jednoduše nesmí podlehnout. Takové chování na kurt nepatří. Mnohokrát jsem chtěla rozbít raketu na tisíc kousků, když jsem hrávala, ale vždycky jsem si uvědomila, že se koukají děti, a ač nerada, udržela jsem se,“ řekla.

„Je potřeba se na náš sport pozorně podívat bez růžových brýlí a zbavit se všech rozporuplností a předsudků, které tam můžou být. Tenis je velmi demokratický sport a potřebujeme zaručit, aby to tak zůstalo,“ napsala. Zároveň upozornila, že každý hráč by měl mít respekt k tenisu. „Který všichni tak milujeme,“ dodala.

Williamsová podle Navrátilové měla svůj kus pravdy, ale zároveň chybovala. „Není dobré říkat, že když muži situaci zvládnou, ženy musí také. Raději se musíme ptát, jak se správně chovat, abychom respektovali tenis a své soupeře.“

Ohledně koučování, které mají ženy na okruhu WTA povoleno, zatímco na grandslamech je zakázáno, Navrátilová dala za pravdu sudímu. „Je pravda, že je běžné od většiny trenérů. Hráči ale vědí, že je to může stát fiftýn a jsou odpovědní za chování koučů, a je irelevantní, jestli koučování zahlédnou, nebo ne,“ uvedla Navrátilová. Podle ní rozhodčí občas hráče nejdřív upozorní, že dostávají od trenérů rady, a teprve napodruhé přijde trest. „To asi neudělal a už se to nedozvíme.“

„Doufám, že příští zápas Sereny Williamsové a Naomi Ósakaové bude dramatický a velkolepý díky úderům a soutěživosti a obě hráčky budou inspirovat,“ uvedla.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1