Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nebudu se nikam cpát. Ještě pořád ale žiju, tvrdí Jágr

Nebudu se nikam cpát. Ještě pořád ale žiju, tvrdí Jágr

Hokejová sezóna začíná a do dresu se opět chystá i matador s číslem 68 na zádech. "Když se lidi přijdou podívat na hokej, nechci, aby viděli někoho, kdo se tam klouže a všichni ho obehrávají,“ říká Jaromír Jágr. 46letý hokejový veterán zahájí sezonu v Kladně. Na NHL už ztratil chuť. 

Dnes se rozjíždí Chance liga, druhá nejvyšší soutěž. V dresu Rytířů by se mělo do sezony zapojit i legendární číslo 68. „Ještě pořád žiju!“ vysvětluje, proč nechce, aby na něj lidi koukali na jako na voskovou figurínu. A to i přesto, že díky zápasovému a tréninkovému manku jsou to pro jeho tělo galeje. „Ale jakmile zjistím, že i když tomu dám maximum a horším se, je konec. To se nebudu v žádném případě někam cpát,“ říká druhý nejproduktivnější hráč v historii NHL pro Sport Magazín.

Poprvé od roku 1990, tedy když nepočítáme výluky a tříleté odskočení do Ruska, se nejslavnější soutěž světa rozjede bez něj. Po 28 letech! Nablýskané arény a supermoderní zázemí mění za skromnější kulisy. Mnohdy zastaralé zimáky v první lize. Žádný Pittsburgh nebo Philadelphia. Čekají ho Benátky nebo Kadaň…

Nedávno jste vyrazil na Marii Rottrovou, o níž jste jednou prohlásil, že její písničky vás dokážou dostat ze špatné nálady. Míváte ji často v poslední době kvůli tomu, že jste se necítil hokejově nejlíp? A v minulé sezoně jste kvůli sérii zranění sehrál jenom 27 zápasů?

„Tak bych to nenazval… To, že se člověk necítí dobře, ještě neznamená, že by měl mít blbou náladu. Stávají se v životě nejrůznější věci, důležité je se na ně dívat pozitivně. Pokud budu negativní, nezlepší se to. Tak proč být navrčený? Když se cítím blbě kvůli tomu, že jsem pro to neudělal všechno, co jsem mohl, je to moje chyba. A tak to má být.“

Celý rozhovor si můžete přečíst na webu iSport.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1