Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejdelší semifinále v historii Wimbledonu! Anderson zdolal Isnera po skoro sedmi hodinách

Nejdelší semifinále v historii Wimbledonu! Anderson zdolal Isnera po skoro sedmi hodinách

Tenista Kevin Anderson se po nejdelším semifinále Wimbledonu v historii dostal poprvé v kariéře na londýnské trávě do boje o titul. Jihoafričan zdolal v dnešním semifinále Američana Johna Isnera 7:6, 6:7, 6:7, 6:4 a v pátém setu až 26:24 po šesti hodinách a šestatřiceti minutách.

Druhý finalista vzejde ze souboje světové jedničky Rafaela Nadala ze Španělska s trojnásobným vítězem turnaje Srbem Novakem Djokovičem.

Anderson, překvapivý čtvrtfinálový přemožitel obhájce titulu Rogera Federera, nastřílel v utkání 49 es a dohromady 118 vítězných úderů. V grandslamovém finále je podruhé v kariéře, loni neúspěšně hrál o titul na US Open.

„Jsem ve finále Wimbledonu, to je sen a doufám, že se do neděle dám nějak dohromady,“ řekl Anderson. „Stálo by za to uvažovat na grandslamech o změně. Na konci člověk ani nemá síly cítit se dobře,“ naznačil Anderson, že by měli organizátoři velkých turnajů diskutovat o zavedení tie-breaku i v páté sadě.

První tři sety servismanů rozhodly tie-breaky. Nejdříve se v něm radoval Anderson 8:6, ale poté dvakrát uspěl Isner, nejprve poměrem 7:5 a poté 11:9. Ve třetím setu ale dokázal Jihoafričan po brejku z deváté hry srovnat stav setů na 2:2.

V dramatické páté sadě měl o trochu navrch Anderson, brejkboly ale dlouho nedokazál využít. Za stavu 17:17 vedl při podání Isnera 40:15, ale Američan vytáhl své jednapadesáté a dvaapadesáté eso a udržel se ještě v utkání.

Po šesti hodinách byl v pátém setu stav 20:20. Anderson pak měl čtyřikrát po sobě při podání soupeře vedení 30:0, ale brejk získal až na 25:24. Před jeho závěrečným servisem obecenstvo bouřilo, ale Anderson situaci zvládl.

„Nevím, co říct. Bylo to namáhavé pro nás oba. Nejlepší by byla remíza, ale někdo musí vyhrát. John je skvělý chlap a je mi ho líto,“ řekl Anderson.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1