Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nezastavitelná slovenská střela! Sagan vybojoval na letošní Tour už třetí etapový vavřín

Nezastavitelná slovenská střela! Sagan vybojoval na letošní Tour už třetí etapový vavřín

Slovenský cyklista Peter Sagan si na letošní Tour de France připsal třetí etapové vítězství a vyrovnal tak svá nejlepší vystoupení z let 2012 a 2016. V závěrečném spurtu 13. etapy dnes porazil Nora Alexandera Kristoffa a domácího Arnauda Démareho.

Žlutý dres lídra s přehledem uhájil Brit Geraint Thomas. Po dvou triumfech v předchozích dvou dnech dojel tentokrát v poklidu v hlavním poli na 25. místě. Před kolegou z týmu Sky a obhájcem titulu Chrisem Froomem dál vede o 1:39 minuty.

Kapitán stáje Bora-hansgrohe po třech náročných dnech v horách ovládl sprinterský dojezd 169,5 km dlouhé trati z Bourg d'Oisans do Valence. Sagan zaútočil zezadu a vítězstvím si pojistil vedení v bodovací soutěži. V zeleném dresu nejlepšího sprintera má nyní před Kristoffem náskok 228 bodů.

„Tahle etapa pro nás byla jako kousek zlata. Byla rovinatá a všichni si mohli trochu orazit,“ řekl osmadvacetiletý Sagan. Sám ale útok na vítězství málem prováhal. „Začal jsem trošku pozdě. Snažil jsem se posunout dopředu a držet se Kristoffova zadního kola. Jsem rád, že to vyšlo,“ popsal.

V sobotu cyklisty čeká návrat do kopců. Po startu v Saint-Paul-Trois-Chateaux peloton zamíří do Francouzského středohoří, do cíle v Mende musí jezdci překonat čtyři vrchařské prémie nižších kategorií.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1