Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nezastavitelný Anthony Joshua. Parkera porazil na body a získal čtvrtý mistrovský pás

Nezastavitelný Anthony Joshua. Parkera porazil na body a získal čtvrtý mistrovský pás

Britský boxer Anthony Joshua vyhrál duel neporažených šampionů těžké váhy nad Novozélanďanem Josephem Parkerem a je nyní mistrem světa tří ze čtyř hlavních profesionálních organizací WBA, IBF a WBO. K tomu obhájil i méně významný titul IBO. V Cardiffu musel osmadvacetiletý olympijský vítěz z Londýna 2012 poprvé v kariéře boxovat celých dvanáct kol, než vyhrál jednoznačně na body a sebral Parkerovi pás mistra WBO.

Joshuovi nyní chybí jen zbylý významný titul WBC, jehož majitelem je Američan Deontay Wilder. Spekuluje se, že by se ještě v tomto roce mohl uskutečnit takzvaný sjednocovací duel. Jeho vítěz by se stal prvním absolutním mistrem světa těžké váhy od roku 2000, kdy jím byl Brit Lennox Lewis.

Joshua vyhrál i 21. zápas v profesionálním ringu, všechny předchozí ukončil před limitem. Dosud nejdelší bitvu svedl vloni v dubnu, kdy v jedenáctém kole knokautoval tehdejšího vládce Vladimira Klička. O dva roky mladší Parker přišel o neporazitelnost v 25. duelu v kariéře.

V oboustranně opatrném utkání před 78.000 diváky v hledišti stadionu Principality se novozélandský papírový outsider nicméně ani jednou nedostal do vyložených potíží, byť byl neustále opticky pod tlakem. Ani Joshuovi se ale nepodařilo za celý zápas významněji soupeřem otřást a nedostal se k rozhodujícímu úderu. Jeho převahu ale ocenili všichni tři rozhodčí jednoznačným verdiktem v jeho prospěch, dva v poměru 118:110, třetí 119:109.

"Dvanáct kol, bylo to těžké. Joseph je šampion," řekl Joshua, jenž v duelu těžil z větší výšky a rozpětí paží. "Vyhrál ten lepší. Byla to skvělá zkušenost a jsem za tu možnost vděčný," uvedl skromně Parker.

"Joseph sliboval válku, ale já věděl, že budou rozhodovat boxerské finesy. Měl jsem ho pod kontrolou, to bylo důležité," konstatoval Joshua. "A o mých dalších plánech nemůže být pochyb. Přiveďte Wildera do ringu a já ho porazím. Pojďme na to, Wildere. Nemusíme kvůli tomu do Spojených států, můžeme to vyřídit tady," vyzval amerického protivníka Joshua.

Neporažení soupeři se utkali o titul v těžké váze teprve podruhé v historii. Dosud taková situace nastala jen v roce 1987 a tehdy Mike Tyson porazil v americkém souboji rovněž na body Tonyho Tuckera. Slavný Tyson se tehdy stal absolutním mistrem světa, protože jako vůbec první držel najednou tituly tehdy tří hlavních organizací WBC, WBA a IBF.

Po Tysonovi to pak dokázali ještě jeho krajané James Douglas, Evander Holyfield a Riddick Bowe a posledním takovým šampionem byl v roce 2000 Lewis. Od roku 2007 může být absolutním mistrem světa boxer, který současně vlastní zmíněné tři tituly a k tomu i mistrovský pás WBO.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1