Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ostuda s Ruskem zlomila Jarolímovi vaz. Fotbalová reprezentace hledá nového trenéra

Ostuda s Ruskem zlomila Jarolímovi vaz. Fotbalová reprezentace hledá nového trenéra

Podle informací deníku Sport skončil Karel Jarolím v roli trenéra fotbalové reprezentace. Fotbalová asociace informaci o jeho odvolání oficiálně potvrdila dnes krátce po poledni. Momentálně FAČR jedná o Jarolímovu nástupci, konkrétní jména nechce komentovat. Největším favoritem podle médií i sázkových kanceláří je ale Jaroslav Šilhavý.

„Situace je už opravdu neudržitelná a musela se okamžitě řešit. Jsem rád, že jsme se s Karlem Jarolímem konstruktivně domluvili, není na co čekat, tým potřebuje nový impulz,“ uvedl v prohlášení předseda FAČR Martin Malík. Doplnil, že k dohodě došlo už v letadle cestou z Ruska, kde český tým v pondělní přípravě prohrál 1:5 a utrpěl nejtěžší prohru ve své historii.

„Po posledním zápase s Ruskem jsem dospěl k názoru, že tým bude potřebovat nový impulz. Během noci jsme se s vedením FAČR dohodli na ukončení mého angažmá. Svému nástupci, ať už jím bude kdokoliv, přeji hodně štěstí,“ prohlásil Jarolím. „Jsem vděčný za šanci vést národní tým. Odehráli jsme zápasy, které snesly přísnější měřítko, v dlouhodobějším horizontu jsme však především výsledková očekávání nenaplnili,“ připustil.

Dvaašedesátiletý Jarolím převzal národní tým v srpnu 2016 po Pavlu Vrbovi, asociace ho tehdy pracně uvolňovala z klubového angažmá v Mladé Boleslavi. Reprezentace pod jeho vedením vyhrála deset z 22 zápasů, čtyřikrát remizovala a osmkrát prohrála. Připsala si i nejhorší prohry ve své historii 0:4 s Austrálií a 1:5 s Ruskem.

Vedení asociace už Jarolímovo odvolání řešilo po neúspěšné kvalifikaci o mistrovství světa, tehdy mu mimo jiné dalo ultimátum v podobě úspěchu v Lize národů. Do ní český tým minulý týden vstoupil domácí porážkou 1:2 s Ukrajinou.

FAČR v tiskové zprávě konstatovala, že herní projev týmu jasně ukázal, že aktuální situace u reprezentačního týmu vyžaduje systémovou změnu. Členům realizačního týmu proto budou ukončeny smlouvy, vedle Jarolíma skončí i jeho asistenti Miroslav Koubek, Boris Kočí, Jan Stejskal či manažer Jaromír Šeterle.

Jméno Jarolímova nástupce zatím není známo. Podle sázkových kanceláří je největším favoritem Jaroslav Šilhavý, který už u národního týmu působil jako asistent v době jeho největší slávy v letech 2001 až 2009. Po konci ve Slavii na přelomu roku je bez angažmá, nedávno se o něm spekulovalo jako o možném kouči Egypta. Mezi další favority patří současný trenér jednadvacítky Vítězslav Lavička a kouč dvacítky Karel Krejčí.

„Řekli jsme si svoji představu o řešení situace u národního týmu, bylo by ale opravdu nešťastné zde začít říkat veřejně jakákoliv jména, dokud s nimi nedojde ke konkrétním jednáním. A ta nás teprve čekají. Vedení asociace se vrátilo z Ruska v ranních hodinách a od té doby začíná dělat maximum pro to, aby o budoucím trenérovi i jeho realizačním týmu bylo jasno co možná nejdříve,“ dodal Malík.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1