Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Otřesený Jágr odstoupil po tvrdém zákroku v úvodu duelu s Havířovem

Otřesený Jágr odstoupil po tvrdém zákroku v úvodu duelu s Havířovem

Jaromíra Jágra vrdě atakoval v duelu 50. kola první ligy s Havířovem u mantinelu hostující útočník Marek Sikora. Šestačtyřicetiletý druhý nejproduktivnější hráč historie NHL odstoupil už ve třetí minutě otřesený ze hry. Ačkoliv přinesli na led nosítka, Jágr se nakonec zvedl a odešel do kabiny sám. 

Jágr se zranil při svém druhém střídání v utkání, na ledě do té doby strávil 92 vteřin. V přesilové hře si kryl u pravého mantinelu puk, Sikora jej zezadu narazil na mantinel. Nedávná posila Kladna z Calgary upadla hlavou na hrazení.

Po nárazu zůstal Jágr chvíli bezvládně ležet, po apelu hráčů přispěchal lékař Kladna Petr Fulín i objevila se i nosítka. Evidentně otřesený Jágr se nakonec se zkrvaveným dresem odebral za pomoci doktora na střídačku a pak zmizel v útrobách. Přes protesty kladenských trenérů sudí Tomáš Zubzanda a Michal Kostourek zákrok neposoudili jako nedovolený.

Jágr nastoupil ke svému pátému duelu za Rytíře po příchodu z NHL a z předešlých čtyř duelů měl na kontě čtyři body za čtyři asistence. Nastupuje s poraněnými vazy v pravém koleni, které ho limitovaly v dresu Calgary a kvůli kterým se objevil v sestavě Flames naposledy 31. prosince proti Chicagu.

I kvůli problémům s třísly za Calgary sehrál Jágr v sezoně jen 22 zápasů, v nichž zaznamenal gól a šest asistencí. Za Kladno musí nastoupit ve zbývajících dvou duelech základní části ve středu v Českých Budějovicích i za týden doma proti Prostějovu, aby měl šanci i v případě postupu ve čtvrtfinále a semifinále ve čtyřech zápasech sehrát 15 utkání nutných k startu v baráži o extraligu.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1