Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pastrňák pokořil metu třiceti gólů, McDavid může napodobit Jágra

Pastrňák pokořil metu třiceti gólů, McDavid může napodobit Jágra

Hokejový útočník David Pastrňák přispěl v nedělním utkání NHL svým třicátým gólem v sezoně k výhře Bostonu 2:1 v prodloužení na ledě Minnesoty. Petr Mrázek vystřídal v brankovišti Philadelphie Alexe Lyona na začátku druhé třetiny za stavu 2:3 a pomohl týmu v Pittsburghu 19 zákroky k bodu za prohru 4:5 v prodloužení.

Jednadvacetiletý Pastrňák v předchozím utkání rozhodl dvanáct sekund před koncem o výhře v Dallasu a tentokrát střelou z mezikruží vstřelil úvodní gól. Podruhé za sebou dal v základní části NHL alespoň 30 branek, k vyrovnání osobního rekordu z minulé sezonu mu chybí čtyři trefy. Za Minnesotu vyrovnal v padesáté minutě Mikko Koivu a hosté rozhodli gólem Brada Marchanda v čase 60:28.

Marchand vstřelil v průběhu ročníku už popáté vítězný gól v prodloužení. "Musí se sejít hodně věcí. Ale tento rok nastupuju se spoustou hráčů, kteří dobře řeší akce a vytváří šance. Z toho těžím," vysvětlil člen elitního útoku s Pastrňákem. Ten má před blížícím se play off oslnivou formu - v posledních třinácti zápasech nasbíral 18 bodů (8+10).

Mrázek, který byl ve dvou z předchozích tří startů střídán, zažil opačnou situaci a do utkání naskočil z lavičky. "Výměna zafungovala a Petr chytal opravdu dobře. Odvedl svou práci. Musím se nad sebou zamyslet," reagoval Lyon, jenž inkasoval třikrát z 11 střel. "Pro každého gólmana je nejdůležitější, aby měl v takových situacích rychle nějaké zásahy. A zasypali mě brzy několika střelami, takže to bylo dobré," dodal Mrázek.

Český gólman nestačil jen na dvě akce, které řídil Sidney Crosby. Kapitán Pittsburghu nejdříve překonal ostravského rodáka střelou nad lapačku a dostal tým do vedení 4:3. Do stejných míst usměrnil Bryan Rust v prodloužení šikovnou Crosbyho střílenou přihrávku. Obhájce Stanleyova poháru tak v této sezoně zvítězil i počtvrté nad rivalem z Philadelphie.

Nezastavitelný je v poslední době Connor McDavid. Kanadský útočník si v minulých čtyřech zápasech připsal pět branek a pět přihrávek, posunul se do čela produktivity soutěže a podruhé za sebou může získat Art Ross Trophy za vítězství v kanadském bodování základní části. Obhájit tuto pozici se povedlo naposledy Jaromíru Jágrovi, který v dresu Pittsburghu triumfoval čtyřikrát v letech 1998 až 2001.

Edmonton vedl v neděli díky třem bodům McDavida (1+2) doma nad Anaheimem 3:1 a 4:3, ale hosté zápas otočili a zvítězili 5:4 v prodloužení. Strůjci obratu byli Adam Henrique, který se dvakrát trefil ve třetí třetině, a Hampus Linholm díky vítěznému gólu v čase 61:21.

Anaheim se posunul na šesté místo v Západní konferenci, před devátým Los Angeles, který je první pod hranou postupu do play off, má ale náskok jen dva body. Desátý je Dallas, který podlehl doma slabému Vancouveru 1:4 a má už osmou porážku v řadě - nejdelší v klubové historii od roku 1976.

Naopak Winnipeg je čtvrtým týmem s účastí ve vyřazovací části. Jets postup stvrdili v souboji dvou nejlepších mužstev Západní konference výhrou nad Nashvillem 5:4 po samostatných nájezdech. Kyle Connor si připsal gól a dvě přihrávky a mezi nováčky se dělí s Brockem Boeserem s 29 zásahy o pozici nejlepšího střelce soutěže.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1