Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Petra Kvitová prohrála s běloruskou Sabalenkovou, na US Open končí

Petra Kvitová prohrála s běloruskou Sabalenkovou, na US Open končí

Ani New York nepřinesl tenistce Petře Kvitovou grandslamovou radost a po prohře s Arynou Sabalenkovou z Běloruska 5:7 a 1:6 se rozloučila s US Open ve třetím kole. První grandslamové osmifinále slaví Markéta Vondroušová. Devatenáctiletá hráčka překvapivě porazila třináctou nasazenou Kiki Bertensovou z Nizozemska 7:6, 2:6, 7:6 a v boji o čtvrtfinále narazí na Ukrajinku Lesju Curenkovou, která zdolala 6:4, 6:0 Kateřinu Siniakovou.

Osmadvacetiletá Kvitová se poprvé v kariéře ani na jednom z grandslamů nedostala v sezoně alespoň do osmifinále. Sice letos získala na okruhu WTA pět titulů na různých površích, ale s Australian Open a ve Wimbledonu se loučila už v prvním kole a na antukovém Roland Garros jako nyní v New Yorku ve třetím.

Proti Sabalenkové, jež před týdnem vyhrála turnaj v New Havenu, Kvitová od začátku ztrácela a zaostávala v agresivitě i přesnosti. V prvním setu ještě dokázala dvakrát získat zpět ztracené podání, ale od stavu 5:5 už uhrála v utkání jen jediný game. Zápas ukončila devátou dvojchybou a neobhájila loňské čtvrtfinále.

Bertensová přijela do New Yorku povzbuzená titulem v Cincinnati, kde si poradila se zástupem hvězd, a zprvu měla navrch i proti Vondroušové. Češka ale nenechala Nizozemku za stavu 4:5 dopodávat první set a tie-break získala poměrem 7:4.

Vondroušová hrála pestře a úspěšně zařazovala oblíbené zkrácení za síť. Ve druhé sadě vedla 2:0, ale pak vypadla z rytmu. V následujících sedmi gamech uhrála pouhé tři míče a do hry se znovu dostala až za stavu 0:1 ve třetím setu.

V šesté hře sice ztratila servis, ale stav 2:4 ji nezlomil a ve dvanácté hře podávala na vítězství. O triumfu nakonec rozhodla v dalším tie-breaku, v kterém získala sedm bodů v řadě (7:1) a za dvě hodiny a dvacet minut slavila postup.

"Je to úžasné. Bojovala jsem o každý míč, snažila se hrát svoji hru, být agresivní a jsem šťastná. Moc všem děkuji za podporu," řekla Vondroušová.

O první grandslamové osmifinále usilovala také Siniaková, ale v duelu nenasazených hráček s Curenkovou se jí vydařil jen úvod. Česká tenistka odskočila do vedení 4:1 a měla brejkbol na 5:1, ale do konce zápasu už nezískala jedinou hru. Přemožitelka světové dvojky Caroline Wozniacké vyhrála málo vídaných jedenáct gamů za sebou a českou tenistku vyřadila za 68 minut.

"I prvních pět gamů bylo hodně vyrovnaných. Ona potom změnila hru a hrála přesně, co na mě platilo. Trošku zpomalila, nehnala se do toho tolik a tak nějak se to otočilo...," řekla Siniaková. "Zkoušela jsem toho hodně. Nevím, jestli to tak vypadalo, ale bojovala jsem. Narazila jsem na zkušenější soupeřku, poradila si s tím líp."

Siniaková v New Yorku nekončí a stále má o co hrát. Ve čtyřhře jsou s krajankou Barborou Krejčíkovou nejvýše nasazeným párem a budou útočit na třetí grandslamový titul v řadě. Siniaková se navíc může stát světovou deblovou jedničkou. "To se objevilo zničehonic a určitě to mám v hlavě," řekla tenistka.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1