Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Proč jsem tak blbej? Batshuayiho nepovedená oslava gólu se stala hitem internetu

Proč jsem tak blbej? Batshuayiho nepovedená oslava gólu se stala hitem internetu

Krásný gól Adnana Januzaje, jenž rozhodl ve čtvrtečním utkání mistrovství světa o vítězství Belgie 1:0 nad Anglií, zastínila nepovedená oslava jeho spoluhráče Michyho Batshuayie. „Atentát“ čtyřiadvacetiletého útočníka na sebe sama se stal okamžitě hitem internetu.

Batshuayi po Januzajově trefě chytil míč a z radosti ho chtěl nakopnout do branky. Z bezprostřední blízkosti však trefil jen tyč, od které se mu míč prudce odrazil do tváře. Kromě zraněné pýchy vyvázl bruselský rodák konžského původu z kuriózní situace bez úhony, ale neunikl posměchu na sociálních sítích.

Po zápase bral Batshuayi nepovedenou oslavu s humorem a několikrát na ni na twitteru reagoval. „Jak můžu být tak hloupý, brácho,“ napsal s množstvím emotikonů a neslušných výrazů.

Později dokonce tvrdil, že vymyslel nové oslavy, které nahradí tanečky z populární počítačové hry Fortnite. „Ty oslavy z Fortnite jsou hodně přeceňované, tak jsem musel vytvořit něco nového,“ uvedl kmenový hráč Chelsea, jenž letos na jaře hostoval v Borussii Dortmund.

Někteří uživatelé twitteru tvrdili, že Batshuayiův kiks byl nejsvětlejším okamžikem zápasu, jehož aktéři si o poločase vysloužili od obou fanouškovských táborů pískot. Belgický web Sporza dokonce označili nevydařenou oslavu za ještě krásnější než Januzajův gól, jenž by přitom mohl aspirovat na jednu z nejhezčích branek šampionátu.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1