Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Šéf tuzemského hokeje Král o kritice dresů: Chápu ji, Pavelec to ale přehnal. Co Pastrňák?

Šéf tuzemského hokeje Král o kritice dresů: Chápu ji, Pavelec to ale přehnal. Co Pastrňák?

Nové dresy vzbudily okamžitě po oficiálním představení vzrušenou debatu. Většina hlasů veřejnosti je striktně proti inovaci. Ozvali se i někteří hráči. S novotou nejsou spokojení například David Pastrňák nebo Ondřej Pavelec. „Z dosavadních reakcí nejsem rozladěný ani uražený. I když je pravda, že jsem doufal, že to bude trochu víc pozitivní,“ přiznává otevřeně prezident Českého hokeje Tomáš Král.

Sociální sítě okamžitě zaplavily masy komentářů, zpravidla silně negativních. Jedněm se nelíbí nové logo, dalším chybí národní symboly, moravské a slezské části pak orlice ze státního znaku. Olej do ohně ještě přilili někteří hráči, kteří se s názory na dresy podělili na sociálních sítích.

„Tak tohle nepochopím,“ napsal například k fotce bílého úboru David Pastrňák. Zatímco brankář Petr Mrázek pouze zmínil, že se mu novinka nelíbí, Ondřej Pavelec byl mnohem ostřejší. „To snad nemyslíte vážně! Ostuda! Děláte si ze mě pr...?!“ soptil gólman. Poslední větu napsal v angličtině a použil v ní vulgární výraz začínající na písmeno f. Více o kritice hráčů čtěte ZDE>>>

Právě Pavelcova reakce nejvíc zaskočila prezidenta Českého hokeje Tomáše Krále. „Kritiku jsem očekával, je to opravdu zásadní změna, o které jsme uvažovali několik let. Názory hráčů jsem zaznamenal, jsou legitimní, v pořádku.

Pokračování článku najdete v placené sekci iSport Premium.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1