Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Slavia porazila Plzeň 4:0. Vystřídala mistra v čele tabulky

Slavia porazila Plzeň 4:0. Vystřídala mistra v čele tabulky

Fotbalisté Slavie ve šlágru sedmého kola první ligy doma deklasovali oslabenou Plzeň 4:0. Pražané připravili obhájcům titulu premiérovou bodovou ztrátu v sezoně a díky lepšímu skóre je vystřídali na prvním místě tabulky.

Už ve třetí minutě poslal domácí do vedení Tomáš Souček. Ve 40. minutě přidal druhý gól z pokutového kopu Slovák Miroslav Stoch, který napravil předchozí penaltové zaváhání Josef Hušbauera. Plzeňský kapitán Roman Hubník navíc předtím dostal červenou kartu. V 71. minutě zvýšil Jaromír Zmrhal a domácí vítězství pečetil v nastavení opět Souček.

Slávisté na svém stadionu porazili Západočechy v pátém ligovém utkání za sebou bez inkasované branky. Viktoria v nejvyšší soutěži utrpěla nejtvrdší porážku od předloňského května, kdy právě v Edenu prohrála 0:5.

V útoku Slavie dostal od začátku přednost Tecl před Škodou, hosté nastoupili bez zraněného Kopice, kterého na kraji zálohy zastoupil Zeman.

Domácím skvěle vyšel začátek. Sýkora ještě přízemní ranou brankáře Kozáčika nepřekvapil, ale ve třetí minutě Zmrhal nacentroval do šestnáctky a nepokrytý Souček otevřel hlavou skóre. Defenzivní záložník si připsal první soutěžní gól v sezoně.

Komplikace pro Slavii přišla v jedenácté minutě, kdy musel odstoupit zraněný stoper Deli a nahradil ho Kúdela. Přesto Pražané dál dominovali a soupeře téměř k ničemu nepustili.

Ve 35. minutě hostující Zeman zahrál v pokutovém území rukou a sudí Ardeleanu po zhlédnutí videa nařídil penaltu. Tu však neproměnil Hušbauer, jenž nechal vyniknout Kozáčika.

Vzápětí však Hubník fauloval Sýkoru a Ardeleanu odpískal další pokutový kop, navíc plzeňského stopera vyloučil po druhé žluté kartě za protesty. Stoch si pět minut před pauzou se svou penaltou poradil a tentokrát nedal slovenskému gólmanovi šanci.

Na začátku druhé půle mohl duel zdramatizovat Petržela, ale křížná střela ze slibné pozice se mu nepovedla. Na druhé straně Kozáčik vyrazil Hušbauerovu ránu jen před sebe, Tecl brankáře Viktorie přeskočil a hlavou dostal míč do sítě. Gól však neplatil zřejmě kvůli těsnému ofsajdu bývalého plzeňského útočníka.

Domácí se třetí branky přece jen dočkali. V 71. minutě Hušbauer našel v šestnáctce Zmrhala a ten se ve skluzu trefil k tyči. Slávistický záložník stejně jako Souček skóroval poprvé v novém ročníku.

Vršovický tým chtěl v závěru vítězství ještě zvýraznit. Kozáčik zneškodnil dva pokusy střídajícího Baluty a další střely byly nepřesné. Až v první minutě nastavení se po Teclově centru prosadil hlavou opět Souček.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1