Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Takovou hráčku bych měla porazit, lituje Plíšková po vyřazení

Takovou hráčku bych měla porazit, lituje Plíšková po vyřazení

Zklamání z prohry se soupeřkou, kterou by měla porazit, cítila tenistka Karolína Plíšková po vyřazení v osmifinále Wimbledonu s Nizozemkou Kiki Bertensovou. Na londýnské trávě si přesto vytvořila nové maximum, na každém z grandslamů už hrála čtvrté kolo a už se vyhlíží americké betony.

Ještě na jaře Plíšková povolila Kiki Bertensové jen čtyři hry, na londýnské trávě ale nasázela míň es i vítězných míčů a s nizozemskou světovou dvacítkou prohrála 3:6 a 6:7. „Zklamání je velké na to, s kým jsem prohrála o čtvrtfinále grandslamu. Takovouhle hráčku bych měla porazit,“ řekla světová osmička Plíšková.

Nechtěla snižovat výkon Bertensové a její výkon označila za výborný. „Ale měla bych být natolik dobrá, že bych takovouhle hráčku měla porazit,“ dodala.

Turnajová sedmička Plíšková se do osmifinále v All England Clubu letos dostala jako jediná z první desítky nasazených a zdánlivě měla šanci uspět. „To ale neznamená, že je cesta volná až do finále. Rozhodně si to nemyslím. Vždyť je pořád v soutěži Kerberová nebo Serena Williamsová,“ zmínila grandslamové šampionky. „I kdybych postoupila, stejně bych nedostala nic zadarmo,“ doplnila Češka.

Esová královna, jak se Plíšková říká, ve Wimbledonu na podání tolik nezářila. Podobné to bylo proti Bertensové, snadných bodů si moc nepřipravila. „Stála na přijmu strašně daleko a trošičku mě to rozhodilo. Začala jsem kombinovat, zpomalila jsem a prvních servisů bylo málo. A když už byly, tak nebyly rychlé ani umístěné. Nějakou sílu mě to stálo a ona miluje být ve výměně. Byla ve svém živlu,“ řekla.

Přiznala, že ani nečekala, že bude soupeřka až tak aktivní. „Myslela jsem, že se bude bránit, ale hrála rychle. I z bekhendu se snažila tlačit, přitom ho dost často netrefuje, protože ho má prapodivný, ale dobře se brání čopem. Ona si uhrála svoje, já jsem mohla zahrát o hodně líp a zvedla jsem se moc pozdě,“ řekla Plíšková.

Pozitivem turnaje je především fakt, že po pěti prohrách ve druhém kole v řadě se konečně dostala dál. „Je fajn, že jsem vyhrála pár zápasů, i když jsem nepředvedla svůj nejlepší tenis. Pár jsem jich otočila, nepřestávala jsem bojovat,“ řekla.

Při první zmínce o blížící se betonové části sezony se na jejím obličeji objevil úsměv. „Na to už myslím,“ nenechala finalistka US Open z roku 2016 ani doříct otázku a pokračovala: „Na betonu se prostě celkově cítím nejlíp. Oblíbené turnaje jsou přede mnou. Strašně se tam těším a věřím, že tam budu hrát dobře.“

Nejdřív si udělá volno. Přála si nějaké delší. „Vydržela bych bez tenisu klidně rok,“ vtipkovala, ale fakticky plánuje odpočinek na čtrnáct dnů. „Druhá půlka roku bude náročnější, dobiju síly a připravím se. Pak se do toho zase obujeme,“ řekla Plíšková, která se loni po vyřazení ve druhém kole Wimbledonu stala světovou jedničkou. Letos došla o dvě kola dál a po turnaji bude na konci světové desítky.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1