Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Třetím semifinalistou MS je Anglie, Švédsko si může balit kufry

Třetím semifinalistou MS je Anglie, Švédsko si může balit kufry

Fotbalisté Anglie porazili 2:0 Švédsko a po 28 letech si zahrají semifinále mistrovství světa. Angličané se dvakrát prosadili ze vzduchu - v prvním poločase dal po rohovém kopu svou první reprezentační branku stoper Harry Maguire a po hodině hry zvýšil znovu hlavou Dele Alli.

Výběr Albionu se stal po Francii a Belgii třetím semifinalistou. V další fázi turnaje se utká s vítězem duelu mezi domácím Ruskem a Chorvatskem, který začne dnes ve 20:00 SELČ. 

Opatrná úvodní půlhodina mnoho šancí nenabídla. Seveřané zahrozili pouze dělovkou Claessona ze střední vzdálenosti, která ale skončila metr nad Pickfordovou bránou. Na druhé straně střílel zpoza vápna nejlepší střelec šampionátu Kane, ani on ale netrefil prostor mezi třemi tyčemi.

Anglie se ujala vedení ve 30. minutě po rohovém kopu. Young zakroutil míč přesně na hlavu osamoceného Maguirea, jenž skóroval poprvé v národním týmu při desátém startu. Z jedenácti gólů na šampionátu jich Angličané dali osm ze standardních situací. 

Na konci úvodního dějství mohl zvýšit ze samostatného úniku Sterling, jeho kličku ale Olsen pohotově vystihl.

Po změně stran se hra otevřela a oba týmy začaly být směrem dopředu výrazně aktivnější. Švédové mohli vyrovnat po Bergově hlavičce, Pickford byl ale u své levé tyče včas.

Udeřilo tak znovu na druhé straně. Souvislý anglický tlak z 59. minuty vyústil v Lingardův centr na zadní tyč, kde uklidil míč do sítě znovu ze vzduchu Alli. Dvaadvacetiletý záložník Tottenhamu se stal po Michaelu Owenovi druhým nejmladším střelcem Albionu na mistrovství světa.

Vzápětí vytáhl další fantastický zákrok Pickford, když na konci pohledné kombinace na jeden dotek vyrazil Claessonovu střelu z bezprostřední blízkosti. Švédský trenér Janne Andersson zareagoval na vývoj utkání dvojitým střídáním a právě nový muž na hřišti Guidetti byl u zrodu další šance Seveřanů. Bergovu střelu pod břevno ale opět zlikvidoval skvělý Pickford a poprvé na turnaji udržel čisté konto.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1