Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Turnaj mistryň: Plíšková porazila obhájkyni titulu Wozniackou hladce 2:0

Turnaj mistryň: Plíšková porazila obhájkyni titulu Wozniackou hladce 2:0

Na rozdíl od Petry Kvitové, která úvodní zápas Turnaje mystriň prohrála, vstoupila Karolína Plíšková do turnaje vítězně. Ve druhém utkání Bílé skupiny překvapivě hladce smetla z kurtu dánskou obhájkyni trofeje Caroline Wozniackou ve dvou setech (6:2 a 6:4).

V úterý Plíšková narazí na Svitolinovou a Kvitová na Wozniackou. Na český souboj tak dojde ve čtvrtek a může se v něm rozhodovat o postupujících. „Byla jsem spokojená nejen se servisem ale i s hrou od základní čáry. Bylo znát, že je Caroline jako obhájkyně nervózní,“ řekla na kurtu loňská semifinalistka Plíšková, která se letos na Masters kvalifikovala až mezi posledními tento týden.

Plíšková hrála s obvázaným pravým lýtkem a ve druhé hře přežila dva brejkboly. Vzápětí udeřila a ziskem pěti her v řadě rozhodla o vývoji první sady. Hrála trpělivě ve výměnách, zároveň ale dostatečně agresivně, a druhý set začala vedením 2:0.

„Jseš set a brejk nahoře. Hraj v klidu a zůstaň pozitivní. Ona ti to nedá. Víš, jak zahrát důležité míče,“ říkala jí australská trenérka Rennae Stubbsová. Plíšková poslouchala tiše a jen kývala hlavou, za to na kurtu dominovala. První dva mečboly při podání Dánky nevyužila. Vzápětí prohrávala 15:40, ale i devátý a desátý brejkbol odvrátila a zápas ukončila esem.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1