Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vítězný návrat. Serena Williamsová po mateřské pauze vyhrála první zápas na okruhu WTA

Vítězný návrat. Serena Williamsová po mateřské pauze vyhrála první zápas na okruhu WTA

Bývalá světová jednička Serena Williamsová první zápas na okruhu WTA po mateřské pauze vyhrála. Na turnaji v Indian Wells porazila šestatřicetiletá Američanka v úvodním kole Zarinu Dijasovou z Kazachstánu 7:5, 6:3. Do druhého kola postoupila i česká tenistka Kateřina Siniaková, která zvítězila nad domácí Christinou McHaleovou 3:6, 6:2, 7:6. Naopak Jiří Veselý podlehl Argentinci Nicolási Kickerovi 5:7, 3:6.

Serena Williamsová sehrála první soutěžní zápas ve dvouhře od loňského Australian Open, na kterém získala 23. grandslamový titul. V září přivedla na svět dceru Alexis Olympii a navzdory vážným poporodním komplikacím se už na konci minulého roku vrátila na kurty.

V utkání s Dijasovou, které patří ve světovém žebříčku 53. místo, dělily Williamsovou dva míče od ztráty prvního setu, ale situaci ustála. V úvodní sadě nečelila jedinému brejkbolu, v druhém setu sice dvakrát přišla o svůj servis, ale Dijasové ho vzala čtyřikrát.

„Bylo to neuvěřitelné. Hrála jsem po více než roce a jednom dítěti. Teď za ní musím domů, už se na ni těším,“ uvedla Williamsová, která v zápase zahrála 34 vítězných míčů, ale dopustila se i 27 nevynucených chyb. „Rozhodně to nebylo jednoduché, ale dobrý. Trochu jsem zchátrala, ale nevadí. Jsem na cestě a snažím se, co to jde,“ dodala. Další soupeřkou americké hvězdy bude nizozemská tenistka Kiki Bertensová.

Siniaková udolala McHaleovou, která je v žebříčku o 42 míst níže, po velkém boji za dvě hodiny a 40 minut. V tie-breaku třetího setu proměnila čtvrtý mečbol. Američance oplatila porážky z předchozích dvou zápasů a vzájemnou bilanci vyrovnala na 2:2. V druhém kole ji čeká dvacátá nasazená Ruska Darja Kasatkinová, s kterou jediné dosavadní utkání loni v Moskvě prohrála.

Veselý skončil již v prvním kole na třetím turnaji za sebou. Jeho přemožitel Kicker, 94. hráč světa, prožil úspěšný debut na prestižním kalifornském podniku.

Tomáš Berdych, který měl na úvod soutěže volno, se v druhém kole utká poprvé v kariéře s Maximilianem Martererem. Dvaadvacetiletý Němec vyřadil Chorvata Iva Karloviče.

Sestry Karolína a Kristýna Plíškovy, které nastoupily v Indian Wells po téměř dvou letech společně do čtyřhry, podlehly hned v prvním zápase páté nasazené rumunsko-české dvojici Monica Niculescuová, Andrea Sestini Hlaváčková 2:6, 6:2, 4:10.

Úspěšně zvládla návrat na turnaje nejen Serena Williamsová, ale i další bývalá první hráčka světa Viktoria Azarenková. Běloruská tenistka, která nikde nehrála od loňského Wimbledonu, protože nemohla kvůli soudnímu sporu o syna opustit Kalifornii, zdolala Britku Heather Watsonovou 6:4, 6:2.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1