Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zimní milionáři: kolik si vydělali čeští hrdinové? Nejvíc peněz utržila Ledecká

Zimní milionáři: kolik si vydělali čeští hrdinové? Nejvíc peněz utržila Ledecká

Zimní sezona je po víkendu minulostí. Jak si v ní vedli čeští sportovci? Z pohledu finančních odměn výborně. Hned pět z nich utržilo přes milion korun. A nejvíc ze všech – tramtadadá – Ester Ledecká. K tučné zimě pomohly hlavně olympijské hry v Pchjongčchangu a prémie vypsané Českým olympijským výborem. Právě díky nim je tentokrát mezi sportovci před zdaněním tolik milionářů (loni byli pouze tři). Na sedmiciferné částky jen na prize money ze Světových pohárů totiž dosáhly pouze obojživelnice Ester Ledecká a biatlonistka Veronika Vítková. Podívejte se výdělky šesti nejúspěšnějších Čechů.

1. Ester Ledecká - 5 296 000

Dvě zlaté olympijské medaile a šest triumfů ve svěťáku. Ester si na prkně i lyžích podmanila tuto sezonu a byla za to královsky odměněna. „Už to začíná vypadat hodně dobře,“ smála se hvězda, která dosud úspěchy ve snowboardu financovala své lyžování. Peníze opět vrátí do týmu, který se díky tomu může rozšířit o vlastní kuchařku.

Výdělky v sezoně:
Snowboarding
Světový pohár: 1 616 000 Kč
Olympijské hry: 1 750 000 Kč
Sjezdové lyžování
Světový pohár: 180 000 Kč
Olympijské hry: 1 750 000 Kč

2. Veronika Vítková - 1 619 000 Kč

Celou sezonu držela prapor biatlonistů. Držela si skvělou formu a v lednu třikrát dojela pro bronz ve svěťáku. A medaili ze stejného kovu získala i na olympiádě. Prémie jí jednou pomůžou ke splnění snu – cestě s přítelem Markem Lejskem do Nepálu.

Výdělky v sezoně:
Světový pohár: 1 094 000 Kč
Olympijské hry: 525 000 Kč

Celý žebříček si můžete přečíst na iSport.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1