Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Blesk je nejčtenějším deníkem v Česku. MF Dnes si pohoršila, zůstává ale druhá

Blesk je nejčtenějším deníkem v Česku. MF Dnes si pohoršila, zůstává ale druhá

Podle dnešního oznámení Unie vydavatelů byl v prvním čtvrtletí letošního roku nejčtenějším deníkem Blesk, který si proti druhému loňskému pololetí polepšil o půl procenta na hranici jednoho milionu čtenářů. Druhé místo obsadila Mladá fronta Dnes s poklesem o 4000 na 605 000 čtenářů. Pokles o 1000 na 602 000 čtenářů zaznamenaly i regionální Deníky. Úspěch slaví naopak Hospodářské noviny.  

Největšího nárůstu počtu čtenářů ve srovnání s minulými výstupy za druhé pololetí 2016 dosáhl deník Hospodářské noviny, který zvýšil čtenost o sedm procent na 161 000 lidí.

Postavení nejčtenějšího suplementu posílil titul Blesk magazín TV s 1,235 milionu čtenářů, na druhém místě zůstal TV Magazín s 1,185 milionu a třetí je Magazín Dnes se 713 000 čtenáři. Počet svých čtenářů zvýšilo proti minulému období celkem osm suplementů a u jednoho zůstal počet čtenářů stejný. Největší nárůst počtu čtenářů vykázal magazín Hospodářských novin Ego!, jehož čtenost na vydání vzrostla o více než 11 procent.

U časopisů vykázal největší nárůst počtu čtenářů měsíčník ForMen, s navýšením o 42 procent. K pětinové hranici se přiblížily nebo ji překročily ještě Instinkt a Můj dům. Dalších osm časopisů z různých žánrových skupin dosáhlo nárůstu počtu čtenářů vyššího než deset procent. Celkově vzrostla čtenost většiny titulů v žánrových skupinách časopisů o vaření, péče o zdraví, IT časopisů a časopisů o bydlení, ale také například motoristických či křížovkářských časopisů.

Nejčtenějším magazínem byl bezplatný týdeník 5plus2 s průměrným počtem 857 000 čtenářů na vydání. Nejčtenějším prodávaným časopisem byl Nedělní Blesk s 540 000 čtenářů, následovaný Rytmem života s 524 000 čtenářů na vydání.

Některou z tiskovin čte v Česku 90 procent lidí starších 12 let. Časopisy čte 83 procent populace a deníky 70 procent.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1