Boj proti dezinformacím vstoupil do nové fáze. Facebook zřizuje speciální válečnou místnost | info.cz

Články odjinud

Boj proti dezinformacím vstoupil do nové fáze. Facebook zřizuje speciální válečnou místnost

Facebook otevírá válečnou místnost. Nové středisko, v němž bude pracovat asi 20 lidí, se zaměří na boj proti dezinformacím. Facebook tím vychází vstříc americkým zákonodárcům, kteří kritizovali jeho roli v kauze ruského ovlivňování prezidentských voleb ve Spojených státech. Válečná místnost by měla ochránit nejen volby v USA, ale i jinde na světě.

Místnost ležící mezi dvěma budovami v centru ústředí Facebooku v americké Kalifornii zatím zeje prázdnotou. Už v pondělí by se ale měla stát klíčovým centrem boje proti dezinformacím. Tzv. „válečná místnost“ bude sloužit k ochraně voleb proti zásahům zvenčí. Facebook tak plní slib, který dal americkým zákonodárcům – omezit zneužívání sociální sítě pro propagandu.

Válečná místnost bude hostit tým zhruba 20 techniků, datových analytiků a vedoucích pracovníků firmy. Ti se zaměří na monitorování a mazání falešných účtů a lživých informací, které by mohly ovlivnit voliče nejen ve Spojených státech. Primárním úkolem bude ochránit listopadové volby do amerického Kongresu.

Facebook hodlá spolupracovat i s dvěma americkou vládou financovanými organizacemi – Mezinárodním republikánským institutem a Národním demokratickým institutem. Přesná forma a detaily partnerství se zatím ladí. Technologický gigant očekává, že mu pomohou lépe porozumět rizikům, kterým lidé mohou čelit.

Od spolupráce s vládami k boji proti dezinformacím

Pracovníci ve válečné místnosti budou mít k dispozici software, který jim pomůže vystopovat šíření falešných zpráv v reálném čase. Obsahovat bude grafy a statistiky znázorňující, jak se mění aktivita uživatelů. To umožní zaměstnancům odhalit mimo jiné i lokalitu, v níž původní zpráva vznikla.

Systém si Facebook vyzkoušel už loni v Alabamě během doplňovacích voleb do Senátu. Nyní jej poskytne nově zřízenému týmu. „Vidíme to jako pravděpodobně největší změnu orientace naší společnosti od přesunu pozornosti ze stolních počítačů na mobilní telefony,“ prohlásil Samidh Chakrabarti, který vede tým zaměřující se na volby a občanskou angažovanost.

Ten funguje od roku 2007 a jeho původním smyslem byla spolupráce s vládami a volebními kampaněmi. Měl jim radit, jak co nejefektivněji využít možnosti platformy. Poté, co v roce 2016 vyšlo najevo, že Rusko využilo Facebook pro ovlivňování amerických voličů, se jeho působnost rozšířila o zajišťování bezpečnosti voleb.

Zatím největším projektem týmu je právě válečná místnost. Ta začala vznikat před několika měsíci. V pondělí se dočká uvedení do provozu. „Nejlepším výsledkem pro nás bude, že se ve válečné místnosti nic dít nebude,“ glosoval Chakrabarti v narážce na poněkud utopistické přání, aby se dezinformace po Facebooku nešířily.

Budete to mít těžké, varuje Facebook odbornice. Dezinformátoři změnili taktiku

Ještě před americkým hlasováním si Facebook vyzkouší válečnou místnost na prezidentských volbách v Brazílii, které proběhnou v říjnu. Podle zprávy Atlantické rady byly falešné hned tři ze čtyř nedávno velice populárních článků o korupci v jihoamerické zemi. Facebook zase zjistil, že některé stránky jsou podporovány z Ruska nebo Íránu. „Máme ještě hodně co dělat,“ komentoval situaci manažer Facebooku Greg Marra.

Podobná situace je před volbami také ve Spojených státech. V červenci Facebook oznámil, že odhalil koordinovanou dezinformační kampaň, která využívala desítky falešných profilů a stránek na jeho sociální síti. Společnost o nálezu informovala zákonodárce a FBI. V srpnu následně smazala více než 650 dezinformačních stránek, skupin a účtů napojených na Rusko či Írán.

Výzkumníci ze Stanfordovy univerzity a Univerzity v New Yorku však dokázali, že Facebook navzdory snaze zatím v boji s propagandou prohrává. Dezinformační příspěvky nacházejí každý měsíc odezvu v průměru asi u 70 milionů uživatelů, což je 15krát více než v případě další populární sociální sítě Twitter.

Podle Priscilly Moriuchiové z kyberbezpečnostní firmy Recorded Future bude pro provozovatele sociálních sítí i nadále složité čelit hybridním hrozbám. Tvrdí, že za dva roky od amerických prezidentských voleb postupně mění tvář. „Už se nesoustředí na propagaci falešných zpráv, nýbrž na rozšiřování již existujících příběhů, které extrémně oslovují jednu stranu. Z mého pohledu bude pro společnosti jako Facebook a Twitter složitější je nyní najít,“ praví.

Proč: Facebook a data, která na vás má autor: INFO.CZ

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud