Cambridge Analytica v praxi: Firma ovlivňovala volby lživým videem, kde muslimové řezali hlavy | info.cz

Články odjinud

Cambridge Analytica v praxi: Firma ovlivňovala volby lživým videem, kde muslimové řezali hlavy

Skandál okolo sociální sítě Facebook bobtná. Poté, co se ukázalo, že britská analytická společnost získala data násobně více uživatelů, než se původně předpokládalo, a vedení Facebooku přiznalo, že většina jich mohla být zneužita, dostalo se k britským poslancům video, které firma šířila před volbami v Nigérii a jímž se záměrně snažila ovlivnit výsledek hlasování. Veřejnost tak poprvé může více nahlédnout do způsobu, jakým způsobem pracovníci společnosti zasahovali skrze sociální sítě do běžného života voličů.

„Představte si Nigérii v roce 2015,“ začíná video připomínající trailer k hollywoodskému trháku. „Je to temné, strašidelné a velmi nejisté. Právo šaría tu platí pro každého,“ pokračuje dramatický hlas na pozadí násilných obrázků, kde zahalení lidé řežou ostatním hlavy a nechávají oběti vykrvácet podél cest. Video tuto vidinu budoucnosti spojuje s vítězstvím muslima Muhammadu Buhariho, současného prezidenta Nigérie, který v tehdejších volbách soupeřil se svým předchůdcem, muslimem Goodluck Jonathanem.

Autoři videa tvrdili, že Buhari se spojí s teroristickou organizací Boko Haram, která mimo jiné stojí za opakovanými únosy nigerijských školaček a útoky na mnohé nigerijské vesnice. „Buhari potrestá ty, kdo si dovolí mluvit proti režimu, ženy budou muset být zahalené. Je jen na vás, jestli zabráníte tomu, aby se toto video stalo skutečností,“ končí video.

K šíření tohoto videa a dalšímu ovlivňování hlasování si Cambridge Analytica najal nigerijský miliardář, který financoval kampaň Jonathana. „Bylo to to ovlivňování voličů na té nejnižší úrovni. Mířili jsme na voliče Buhariho v jeho regionech a chtěli jsme je vystrašit do té míry, aby nešli k volbám. Přesně na tom jsme v kanceláři Cambridge Analytica pracovali,“ přiznal jeden z dnes už bývalých zaměstnanců Cambridge Analytica. „Seděli jsme doma, jedli jsme oběd a u toho jsme stříhali tato brutální videa.“

Video je jedním z konkrétních příkladů, jak firma používala data získaná skrze Facebook. Přes sociální síť zjistila, kde kdo bydlí a koho bude pravděpodobně volit, jasně pak už cílila na voliče, které potřebovala ovlivnit. Nebyl to ale jediný způsob manipulace. Už v březnu novináři britského listu The Guardian informovali o tom, že Cambridge Analytica získala soukromé materiály z emailů nigerijských politiků od izraelských hackerů. V nich byly informace o Buhariho soukromém životě i zdravotní záznamy, které následně zaměstnanci Cambridge Analytica předali tisku.

S šířením videa Cambridge Analytica pomáhala firma AggregateIQ, která se podílela také na kampani pro odchod z Evropské unie při referendu o brexitu. Společnosti jsou také vyšetřované v souvislosti s ovlivňováním amerických prezidentských voleb v roce 2016, blízko k ní měl bývalý poradce Donalda Trumpa Steve Bannon. Šéf Facebooku Mark Zuckerburg kvůli tomu bude vypovídat v kongresových výborech USA, předvolali si ho také zástupci Evropské unie a britská vláda. Zuckerberg se za problémy se zneužitím dat opakovaně omluvil.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud