Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Další měsíčník hledá azyl v digitálu. Britský Glamour prodlužuje periodicitu a jde na síť

Další měsíčník hledá azyl v digitálu. Britský Glamour prodlužuje periodicitu a jde na síť

Britský lifestylový a beauty magazín Glamour dává vale své měsíční periodicitě a tvrdí, že od nynějška chce cílit zejména na své digitální čtenáře. Pro ty, kteří zůstanou věrni jeho papírové verzi pak bude k dispozici už jen dvakrát ročně, nicméně nyní v prestižním sběratelském vydání. „Chceme jít naproti našim čtenářům, kteří se pohybují zejména na síti,“ dodalo vydavatelství. 

„Naší hlavní čtenářskou skupinou jsou primárně ženy mezi 20 a 54 lety, které se stále více pohybují v digitálním prostoru. Nynější čtenáři mají zkrátka jiné návyky, než ti, kteří si časopis kupovali jako první číslo jeho britské mutace v roce 2001,“ tvrdí vydavatelství Conde Nast Britain, které britskou verzi časopisu vydává. 

Provozní ředitel vydavatelství Albert Read dodal, že zatímco kvalita článků, jejich vize a provedení zůstává v Glamouru ústředním tématem, způsob doručení ke čtenáři se mění. „Máme značku, kreativitu i přístup ke čtenářům – a to je enormní kompetitivní výhoda,“ dodává Read.

Změna v časopisu proběhne již během příštích týdnů, poslední tištěné měsíční číslo magazínu vyjde v listopadu. Spolu se změnami se hovoří o snižování stavů v redakci, nicméně vydavatelství zatím „přesné počty“ nepotvrdilo. 

„Naše hlavní strategie nyní bude především mobilní a sociální,“ uvádí vydavatelství. Časopis Glamour dnes vychází celkem na 17 trzích, změna se však zatím chystá jen na tom britském. Právě tam totiž klesnul náklad titulu ve druhé polovině loňského roku o plných 25 procent.

Ačkoliv vydavatelství balí nepříjemné změny do cukrových vět, rizika pro přesun časopisu na digitální platformu zůstávají značná. A to nejenom proto, že na internetu je výrazně vyšší konkurence, než na poli printu. „Riziko tohoto kroku vidím v tom, že tím, jak se bude časopis zaměřovat na svět internetu, bude chtít publikovat módní obsah, který jen bude zvyšovat čtenost, a to klidně i na úkor kvalitní žurnalistiky. Samozřejmě, že vydavatelství popře, že by to byl záměr, ale z mého pohledu se jedná o možný problém,“ komentoval změnu editor serveru BBC Amol Rajan.

Britský Glamour v době svých prvních vydání v roce 2001 přišel s novinkou ohledně velikosti – vycházel totiž ve formátu, který se pohodlně vešel ženám do kabelek. Od letošního ledna však byla kvůli změnám na trhu britská mutace vydávána ve standardním časopisovém formátu.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1