Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Devět z deseti lidí chodí na Facebook přes mobil. Jeho zisk díky reklamě na začátku roku raketově rostl

Devět z deseti lidí chodí na Facebook přes mobil. Jeho zisk díky reklamě na začátku roku raketově rostl

Čistý zisk provozovatele sociální sítě Facebook za první čtvrtletí vzrostl v meziročním srovnání o 77 procent na 3,1 miliardy dolarů (zhruba 76 miliard Kč). Tržby, jejichž naprostou většinu zajišťuje reklama, díky pokračujícímu silnému vzestupu prodeje reklamy pro mobilní přístroje stouply o zhruba polovinu. Výsledky společnosti překonaly odhady analytiků.

Celkové tržby Facebooku dosáhly 8,03 miliardy USD a z toho výnosy z reklamy činily 7,86 miliardy USD. Příjmy z mobilních reklam se na tom podílely 85 procenty proti 82 procentům o rok dříve a 84 procentům v předešlém čtvrtletí.

Analytici dotázaní agenturou Reuters odhadovali tržby Facebooku z reklamy na 7,68 miliardy USD. Výzkumná firma eMarketer předpokládá, že Facebook v celém letošním roce zvýší výnosy z mobilní reklamy o 42 procent na 31,9 miliardy USD. Podíl firmy na světovém trhu mobilní reklamy by tak činil 22,6 procenta ve srovnání s více než 35 procenty, které má lídr tohoto trhu Google.

Facebook měl na konci čtvrtletí 1,94 miliardy aktivních měsíčních uživatelů, o 17 procent víc než před rokem. Zhruba 90 procent uživatelů Facebooku se připojuje prostřednictvím mobilních přístrojů.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1