Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Evropští vydavatelé bijí na poplach. Nová pravidla EU pro ochranu soukromí je můžou zničit

Evropští vydavatelé bijí na poplach. Nová pravidla EU pro ochranu soukromí je můžou zničit

Navrhované změny v ochraně soukromí uživatelů online, s nimiž na začátku letošního roku přišla Evropská komise, ještě víc posilují postavení technologických gigantů, jako je Google, Facebook nebo Apple, v oblasti internetové reklamy. Vydavatelé předních evropských deníků se dokonce obávají, že by je politika Bruselu mohla zcela zruinovat. „Utrpí tím kvalitní žurnalistika,“ píší ve společném dopise adresovaném Evropskému parlamentu.

Evropská komise by měla přepracovat navrhovaná pravidla pro ochranu soukromí uživatelů online (e-Privacy Rules), protože můžou nebezpečně posílit postavení Facebooku, Applu a Googlu na trhu s internetovou reklamou a zcela zničit kvalitní evropskou žurnalistiku. V dopise, který obdržel Evropský parlament, to uvedli vydavatelé předních evropských titulů jako jsou Financial Times, Guardian, Le Monde, Spiegel, Telegraph, Daily Mail nebo Les Echoes.

Vydavatelům v návrzích vadí plánovaná regulace tzv. cookies – malých souborů, které jednotlivé servery umisťují do počítačů nebo smartphonů a které uchovávají a odesílají zpět informace o volbách a chování konkrétního uživatele. Cookies, u nichž je ve většině případů nutný souhlas uživatele, se široce využívají pro cílenou reklamu i marketing. Nová pravidla ale počítají s tím, že soubory cookies bude možné vypnout jednorázově v prohlížeči a nikoliv opakovaně na každé webové stránce zvlášť, jako tomu je dnes.

Vydavatelé nepochybují, že uživatelé takovou možnost uvítají a budou ji využívat. Pro vydavatelské domy to ale bude znamenat ztrátu přístupu k důležitým informacím, zatímco technologičtí giganti, kteří provozují například sociální sítě a sbírají o uživatelích vlastní data, naopak získají obrovskou výhodu.

„Devadesát procent digitálního obsahu v Evropě se soustředí do rukou čtyř společností: Googlu, Applu, Microsoftu a Mozilly. Tento (návrh) má potenciál narušit rovnováhu mezi jednotlivými vydavateli a globálními digitálními společnostmi,“ uvádí se ve zmiňovaném dopise.

Weboví vydavatelé se obávají, že to nejvíce pocítí na příjmech z reklamy, která je pro ně klíčová. Podle agentury Zenith pětinu příjmů z globální reklamy online už dnes pobírají právě Google a Facebook. Vydavatelé varují, že to nejvíce pocítí čtenáři, protože budou muset kvůli nižším příjmům zkrátit investice do kvalitní žurnalistiky.

Nedávno společnost Google přišla s oznámením, že svůj prohlížeč Chrome vybaví nástrojem na blokování agresivní reklamy, což teď musejí obstarávat různé stahovatelné doplňky. Nástroj Funding Choice, který Google spolu s tím nově poskytuje majitelům webových stránek, má prý zlepšit kvalitu reklamy a zároveň bojovat proti rostoucí popularitě programů, které inzerci ze stránek odstraňují. Uživatelům dá na vybranou, zda tyto aplikace vypnou nebo za prohlížení bez reklam zaplatí.

 

http://www.info.cz/svet/nerovny-boj-s-terorem-brity-trapili-spis-gastarbeiteri-proti-muslimum-se-neobrati-10820.html

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1