EXKLUZIVNĚ: Sociální sítě se chlubí bojem s nenávistí. Víme, na koho lidé útočili nejčastěji

Lucie Bednárová

Facebook, Twitter a YouTube před rokem vyhlásily pod taktovkou Evropské komise válku nenávisti na internetu. Za poslední měsíce se jim povedlo zrychlit svoji reakci na podobné projevy. Sociální sítě se chlubí, že ve víc než polovině nahlášených případů zvládly zasáhnout do 24 hodin, i když se ozývá i kritika jejich postupů. Nejvíc nenávistných vzkazů přitahují migranti a muslimové. Terčem se stává i etnický původ, sexuální orientace a národnost. Výsledky přineslo šetření, které iniciovala evropská komisařka pro spravedlnost Věra Jourová. Probíhalo ve 24 zemích EU včetně České republiky.

Přesně před rokem sociální média Facebook, You Tube a Twitter podepsaly kodex chování, ve kterém se zavázaly, že budou bojovat s tzv. hate speech, tedy s nenávistnými projevy na internetu. Podle závěru studie, kterou nechala zpracovat evropská komisařka Věra Jourová a kterou má INFO.CZ k dispozici, se zdá, že se jim to daří.

Společnosti, které sítě provozují, obdržely během sedmi zkoumaných týdnů celkem 2575 oznámení, že se mezi jejich uživateli šíří nenávistné zprávy. Od posledního šetření, které proběhlo loni v prosinci, se jedná o čtyřnásobný nárůst. Nejvíce oznámení zaznamenal Facebook (1273) a poté YouTube (658), nejméně Twitter (644). Společnost Microsoft neobdržela ani jedno. Ve více než 200 případech šlo o vážné záležitosti, které byly zároveň nahlášeny policii.

Merkelová schovala uprchlíky do autobusů, aby lidi neznepokojovali, říká šéf bavorské AfD Bystroň

sinfin.digital