Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Expanze Seznamu: Internetový gigant koupil web Garáž.cz, z Expres FM a Classic chce vytvořit celoplošná rádia

Expanze Seznamu: Internetový gigant koupil web Garáž.cz, z Expres FM a Classic chce vytvořit celoplošná rádia

Seznam.cz koupil auto-moto web Garáž.cz. Do roka chce dosáhnout návštěvnost přes 200.000 lidí a postupně se stát největším motoristickým webem. Z nedávno koupených regionálních rádií Expres FM a Classic Praha chce internetová jednička vytvořit celoplošné stanice. Využije k tomu internet i případnou digitalizaci.

Seznam.cz převezme veškeré články a 20 dílů TV show Garáž a vytvoří nový auto-moto magazín pod svou hlavičkou. Přejde pod něj celá dosavadní redakce, která má pět členů.

Podle místopředsedy představenstva Seznamu Pavla Zimy na domovské stránce Seznamu v sekci Další články českého internetu automobilová tématika jednoznačně vede. "K dnešnímu dni spolupracujeme se zhruba dvěma desítkami motoristických webů, proto jsme se před pár dny rozhodli vytvořit vlastní redakci, která by se autům věnovala," uvedl Zima.

Garáž má přinášet více videa než na jiných motoristických webech, nabídne video testy, reportáže i přímé přenosy z tuzemských i zahraničních akcí. V současnosti celý obsah přechází na platformu Seznamu a nový web firma spustí během několika dní.

Z Expres FM a Classic budou celoplošná rádia

Seznam koupil v rádiích vysílajících v Praze a okolí dvoutřetinový podíl (67 procent), zbytek si ponechají původní majitelé Petr Stuchlík a David Šimoník. Rádia do svého programu zařadí zpravodajství Seznam Zpráv a Televize Seznam a zároveň se stanou součástí reklamních balíčků, které Seznam.cz pro inzerenty chystá. Změny mají přijít na podzim.

"Budeme podporovat digitalizaci rádií v ČR, ale zároveň se zaměříme na vlastní cesty, konkrétně využití internetu," uvedl Zima. Podle něho k digitalizaci vůbec nemusí dojít, a proto se chce Seznam spolehnout na vlastní způsob šíření rozhlasového vysílání.

Šíření rozhlasu prostřednictvím digitálního vysílání brání nízké rozšíření digitálních přijímačů i nutné investice do digitální vysílací sítě. Podle expertů by přechodu na digitální vysílání také muselo předcházet vypnutí analogového vysílání.

Expres FM je pražské metropolitní rádio se zaměřením na současnou a kvalitní hudbu. Jeho poslechovost byla loni 25.000 lidí denně, což představuje podíl téměř tři procenta. Classic Praha (dříve Classic FM) hraje klasickou a filmovou hudbu doplněnou o pořady s hudbou jazzovou, swingovou a muzikálovou.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1