Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook chce serióznější zprávy. Poslední novinkou je vyřazení clickbaitů

Facebook chce serióznější zprávy. Poslední novinkou je vyřazení clickbaitů

Sociální síť Facebook ve své poslední sérii updatů vystoupila proti takzvaným clickbaitům – tedy zprávám, které čtenáře lákají na údajně bombastický obsah skrze zavádějící či neúplné titulky. „Uživatelé by nyní měli ve svém news feedu vidět více autentických zpráv," tvrdí Facebook ve svém blogu. 

Facebook dokazuje, že boj proti pochybným zprávám myslí vážně. Poté, co se angažoval v boji proti takzvaným falešným zprávám, které údajně ovlivnily francouzské i americké prezidentské volby, nyní přišla řada i na clickbaitové zprávy. Těmi weby lákají čtenáře skrze bombastický, zavádějící či neúplný titulek aby zprávu rozklikli, čímž zvyšují svoji čtenost i své příjmy z reklamy.

Mezi příklad clickbaitové zprávy, proti nimž síť bojuje, patří například titulky zpráv „WOW, zázvorový čaj je recept k věčnému mládí. TO musíte vidět!“.

„Přinášíme tři updaty, které bojují proti clickbaitovým zprávám – tedy proti titulkům, které záměrně zatajují či přehánějí informace. Uživatelé tak od nynějška ve svém seznamu zpráv naleznou méně takovýchto odkazů a více autentických příběhů,“ uvádí společnost Facebook na svém blogu.

Facebook v rámci novinek ještě více zefektivnil algoritmus na vyhledávání toho, které zprávy lze zařadit do clickbaitové kategorie. „V rámci titulků zpráv jsme se zaměřili na separátní vyhledávání signálů, že obsahují zatajení informace či její výrazné nafouknutí,“ uvádí Facebook. K tomu došlo tak, že sociální síť roztřídila tisíce zpráv buď do kategorie clickbait nebo „ne-clickbait“. Pak jen, podobně jako spamový filtr emailového klienta, identifikovala prvky, které náleží do podmnožiny clickbaitů a zároveň nenáleží do druhé kategorie. 

Zprávy s vyšším clickbaitovým skóre se od nynějška budou umisťovat níže v uživatelově feedu. „Vydavatelé, kteří spoléhají na clickbaitové zpravodajství by měli očekávat pokles distribuce svého obsahu,“ varoval Facebook.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1