Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook chystá velké změny: Zaplatí za popové hity pro uživatele a hodlá soupeřit s Youtube

Facebook chystá velké změny: Zaplatí za popové hity pro uživatele a hodlá soupeřit s Youtube

Facebook ohlásil další velké novinky. Sociální síť uzavřela licenční smlouvu se společností Warner Music a poskytne tak uživatelům možnost, aby do svých videí přidávali hudbu umělců, které toto vydavatelství zastupuje. Zástupci firmy Marka Zuckerberga navíc oznámili, že upouští od změny zobrazování news feedu, který by v důsledku znevýhodňoval řadu stránek a utužoval monopol sociálních sítí na úkor mediálních domů.

Warner Music (WM) zastupuje v hudebním světě například populárního Eda Sheerana, skupinu Gorillaz nebo Cher a Kylie Minogue. Jejich melodie nově budou moci uživatelé Facebooku legálně přidávat do svých videí, publikovat je i posílat přes Messenger.

Naše partnerství s Facebookem pomůže k rozšíření potenciálu streamování hudby a vytvoří další zdroj zisků pro umělce. Fanouškovská videa jsou tím nejosobnějším a často virálním obsahem, jehož reklamní potenciál jsme zatím přehlíželi,” potvrdil šéf digitálního oddělení WM Ole Obermann.

Facebook už před několika měsíci uzavřel podobnou dohodu s Universal Music Group a společností Sony/ATV. Jde o zlomové rozhodnutí, protože dosud byla videa obsahující hudbu interpretů těchto společností mazána kvůli porušování autorských práv.

Nová licenční smlouva platí i pro neméně populární sociální síť Instagram. Experti vnímají tato nová ujednání dle webu NME jako pokus Facebooku jak bojovat s nejpoužívanější videoplatformou Youtube spadající pod Google.

Zástupci Facebooku také tento týden oznámili, že opouští nápad rozděleného news feedu. Nový vzhled hlavní stránky testovali v několika zemích včetně Slovenska. Dle nového algoritmu se měly uživatelům primárně zobrazovat posty od jejich přátel a příspěvky fanouškovských stránek se spolu se zpravodajskými stránkami objevovaly pod samostatnou záložkou a jejich obsah se tak dostal k méně lidem.

To ve chvíli, kdy lidé konzumují zpravodajství z velké části právě přes facebook, vyvolávalo velké obavy o ztrátu návštěvnosti. Krok způsobil zděšení u společností i v redakcích, protože zkušební zásah vedl ke snížení návštěvnosti jejich stránek až o 15 %. Sociální síť ale získala od uživatelů na tuto změnu negativní zpětnou vazbu a odliv návštěvníků se tak pravděpodobně konat nebude.

Alex Hardimanová, která má ve společnosti na starosti inovace, mediální svět přesto varovala. Můžeme být důležitou součástí vaší obchodní strategie, ale neměli bychom být jedinou částí vašeho byznys modelu,” uvedla v souvislosti s tím, že některé společnosti se spoléhají výhradně na reklamu na sociálních sítích.

Facebook spolu s Googlem dlouhodobě čelí kritice, že z cizího zpravodajského obsahu, který masivně šíří, profitují, aniž by musely respektovat stejná pravidla jako mediální domy – ať už jde o daně a legislativu či o prosté standardy novinářské práce a následnou zodpovědnost za ní.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1