Články odjinud

Google a Facebook by měly platit „novinářskou daň“, zvažují Britové

Google, Facebook a další weby, které bezplatně využívají obsah produkovaný novináři, by měly platit speciální daň určenou na podporu žurnalistiky. Britské vládě to podle webu Mashable navrhuje britská asociace News Media Association (NMA), která sdružuje většinu britských vydavatelství.

Britský vydavatelský průmysl se potýká v posledních letech s vážnými problémy. Jeho celkové výnosy poklesly z 6,8 miliardy liber v roce 2007 na 3,6 miliardy v roce 2017, píše britský deník Guardian.

„Hlavní obava plyne z toho, že ztráta reklamních příjmů, které přispívaly k udržení kvalitní žurnalistiky, plyne v současnosti globálním vyhledávačům a sociálním sítím. Jsou to společnosti, které nemusí platit za obsah a z toho také výrazně těží,“ uvádí News Media Association.

Podle loňského výzkumu společnosti Pew Research jsou Google a Facebook významným zdrojem zpravodajství pro zhruba dvě třetiny Američanů. Společný projekt Reuters Institute a Oxfordské univerzity zase odhalil, že ze sociálních médií získává zpravodajství 39 procent Britů.

NMA na základě těchto dat navrhuje, aby Facebook odváděl daň i na základě příspěvků zobrazených uživatelům v hlavním „feedu“ stránky, přestože na ně nekliknou. Technologické společnosti by navíc musely dopředu varovat vydavatele, že se chystají změnit algoritmy nebo podmínky vlastních služeb.

Britská asociace se rovněž zaměřila na problematiku „fake news“. Podle NMA by bohatě stačilo, kdyby Google a Facebook měly stejnou zodpovědnost jako vydavatelé a spadaly by pod stejného nezávislého regulátora. „To by je donutilo ověřovat zpravodajský obsah a odhalovat „fake news“ a další závadný obsah,“ tvrdí NMA.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud