Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Google a Facebook ohrožují svobodu médií v Česku, tvrdí Bělobrádek. Chce zavést nová pravidla pro giganty

Google a Facebook ohrožují svobodu médií v Česku, tvrdí Bělobrádek. Chce zavést nová pravidla pro giganty

Šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek vyhlásil boj technologickým gigantům Google a Facebook. Jejich monopolní postavení dle jeho slov ohrožuje svobodu i českých médií. „Zatímco klasická média musí dodržovat řadu podmínek jako tiskový a vysílací zákon, platí daně, zaměstnávají redaktory a editory, kteří získávají a ověřují informace, dodržují zákony na ochranu soukromí, to všechno technologičtí giganti dodržovat nemusí,“ řekl na tiskové konferenci ve sněmovně. Lidovci se s tím podle něj nehodlají smířit. Technologickým gigantům, kteří šíří mediální obsah, chtějí nastavit pravidla na úrovni Evropské unie.

„Bez svobodných a pluralitních médií nemůže fungovat demokracie,“ zdůraznil lidovecký předseda s tím, že v současnosti na trhu médií nefungují jednotné podmínky. Hrozí podle něj monopol internetových gigantů. „Porušují autorská práva, vyhledávají a zveřejňují informace, které někdo vytvořil, které přebírají od médií, aniž by jim za to platili,“ uvedl vicepremiér pro vědu a výzkum. Podle Bělobrádka se musí ošetřit placení daní, ale také třeba postih za šíření nenávisti nebo pomluv, jak je tomu u klasických médií. Připomněl také, že k silnému postavení dopomáhá gigantům získávání podrobných dat o uživatelích.

Příslušná legislativa má podle Bělobrádka vzniknout na úrovni Evropské unie. „Celý tento problematický balík může vyřešit pouze EU jako celek,“ domnívá se šéf lidovců. Téma lze podle něj prosadit na unijní úroveň podobným způsobem, jakým se to podařilo v případě dvojí kvality potravin. Ta se také nejprve řešila na úrovni národní, později v rámci zemí Visegradské čtyřky. Přístupem k technologickým gigantům by se měl zabývat Evropský parlament i Evropská komise. Problematiku chtějí lidovci otevřít i na úrovni frakcí v Evropském parlamentu, v nichž čeští europoslanci působí. Téma by měli prosazovat při jednání v Bruselu jak premiér, tak ministři.

„Musíme být aktivní a zapracovat na tom, aby se tato pravidla dostala do celoevropské legislativy,“ míní Bělobrádek. Pokud by zůstala na národních úrovních, mohl by je podle něj technologické platformy obcházet.

Právě do digitálního obsahu zasáhlo v posledních měsících na úrovni unijních ministrů i Česko. Ministr financí Ivan Pilný zablokoval snížení DPH pro elektronické knihy. „Považuji tento postup pana ministra Pilného za chybný. Obávám se, že to souvisí s taktikou bývalého ministra financí (Andrej Babiš – pozn. red.), který se kvůli svému vnitropolitickému tématu reverse charge, snaží vydírat zbytek EU,“ uvedl Bělobrádek. Naráží tak na fakt, že nižší daně na e-knihy chce Pilný vyměnit za souhlas Francie s projektem obráceného výběru DPH pro vybrané obchodní operace.

Nastavení pravidel pro technologické giganty není novým tématem. Zabývá se jím Evropská komise i některé jednotlivé členské státy. EK už udělila Googlu pokutu za to, že zvýhodňoval své služby. Další vyšetřování v současnosti běží. Problém představuje i to, že Google ani Facebook nemusí investovat peníze, které vydělají zpět do obsahu. Americké statistiky přitom ukazují, že z každého investovaného dolaru do digitální reklamy získají zhruba 77 centů.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1