Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Google začal blokovat agresivní reklamu. Podívejte se, jak se vám změnil web

Google začal blokovat agresivní reklamu. Podívejte se, jak se vám změnil web

Google k dnešnímu dni spustil očekávané blokování agresivních reklam ve svém internetovém prohlížeči Chrome. Mnohými vyhlížená novinka je ve výsledku nenápadnější, než se původně mohlo zdát. Víc si v den premiéry nemohla přát – zdá se, že zkrátka funguje.

Pokud jste dnes při brouzdání po internetu nedávali pozor, nejspíš jste si ani ničeho nevšimli. Stránky se tváří jako včera a reklamy na nich také najdete. Po chvíli vám možná dojde, že něco přeci jen chybí – agresivní reklamy, které plní celou obrazovku, nejdou přeskočit, přehrávají videa nebo se jinak pletou pod kurzor myši. Klasických bannerů se omezení netýká.

Jistě, reklamu šlo blokovat i dříve a s větší razancí – stačilo sáhnout po drobném doplňku internetového prohlížeče. S tím se ale mnohé weby nekamarádí, protože je ve výsledku připravuje o příjmy z reklamy.

Přístup Googlu má být systematičtější. Společnost jednotlivé servery hodnotí do tří kategorií právě na základě výskytu té nejagresivnější inzerce. Mimochodem, Google ji popsal ve svém manuálu takto:

Manuál Googlu ohledně filtrované reklamy

Weby jsou hodnoceny na ty, které prošly, prošly s varováním a neprošly. Chrome hodnocení stránek kontroluje a porovnává jejich požadavky na stahování dat s kanály, po kterých se webem šíří reklamy. Pokud něco není v pořádku, je výsledkem varování pro provozovatele, který by měl zjednat nápravu. Uživatel se o zásahu prohlížeče dozví a měl by mít možnost reklamy manuálně povolit.

„Naprostá většina problémových reklam je pod kontrolou provozovatele stránky,“ říká pro web The Verge Chris Bentzel, který se na vývoji Chromu podílí. Pokud provozovatel nereaguje, hrozí mu proto po 30 dnech blokace inzerce.

Cílem je dostat reklamní prostředí na síti do mantinelů, které umožní reklamu stále s určitou efektivitou zobrazovat, ale udrží ji v únosné míře. Google si je vědom, že sahá na citlivé téma a že se ze strany provozovatelů může setkat s kritikou, že je připravuje o zdroj životně důležitých příjmů. Opatření oznámil s několikaměsíčním předstihem, takže se na jeho start weby mohly připravit. Avizoval rovněž spuštění služby Funding Choices, která uživatelům aktivně blokujícím inzerci skrze doplňky zobrazí výzvu, aby přestali, nebo alternativně přispěli webu skrze platební službu Googlu.

V pozadí je zřejmě i úvaha vývojářů, že spokojení uživatelé nebudou mít důvod sahat po agresivnějších doplňcích, které blokují vše. Tedy i reklamy v rámci inzertních sítí samotného Googlu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1