Jen pár dnů před hlasováním Evropského parlamentu čeští europoslanci dostali do emailových schránek prosbu od neziskové organizace EDUin, aby hlasovali proti směrnici, která dává novinářům autorská práva. Googlu a i Facebooku tato směrnice vadí, protože v současnosti mohou autorská práva v podstatě svévolně porušovat a ještě na cizí obsah prodávat reklamu.
Vzhledem k tomu, že „neziskovky“ mají ze směrnice výjimku a tudíž se jich netýká, je výzva EDUin, která o sobě dala v minulosti vědět především propagací inkluze, poměrně překvapivá. Nikoliv už tak při bližším pohledu. Mezi dárce této neziskové organizace totiž patří právě Google. Stejně jako v mnoha dalších případech, které jasně ukazují, jak si americký monopol dokázal vybudovat rozsáhlou vlivovou síť i v Česku a dokáže je využít, když mu zrovna teče do bot.
EDUin na dotazy INFO.CZ jako jediná nezisková organizace vůbec nereagovala, ostatní neziskovky se přitom brání, že nemají s lobbingem za technologickou společnost nic společného. Samotný Google má na dotazy jednoduchou odpověď. „Neziskový sektor v České republice podporujeme již od roku 2010 prostřednictvím programu Google Grants,“ říká mluvčí Googlu Alžběta Houzarová. Na stránkách společnosti se ovšem dozvíte informace pouze o projektech, které jsou mediální a získaly finanční podporu. Samotné neziskovky často získávají podporu v podobě lepších (pro ostatní placených) pozic ve vyhledávači.