Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kajínek má prý zajímavé nabídky. Značku bych na něm nestavěl, zájem opadne, říká expert na reklamu Horák

Kajínek má prý zajímavé nabídky. Značku bych na něm nestavěl, zájem opadne, říká expert na reklamu Horák

Jeho jméno je všude – na titulních stranách novin, v rozhlase i televizi. Jiří Kajínek po 23 letech opustil vězení. Premiér kvůli tomu dokonce zmínil, že se mu nelíbí, jak se z propuštěného vězně stává celebrita. Sláva mu může v určitých ohledech při návratu na svobodu pomoci. Zájem o jeho jméno a tvář můžou mít i firmy, které se touží zviditelnit. Kajínek sám před branami věznice pronesl, že nějaké nabídky už má. Jenže je skutečně dobrý nápad spojit s ním vlastní podnikání a jak to vidí člověk, který se v této oblasti vyzná?

„Mám nabídky na různé práce, některé fakt zajímavé,“ tvrdil Kajínek novinářům krátce po odchodu z rýnovické věznice. Konkrétnější nebyl, přesto lze usuzovat, že by mohl nalézt uplatnění coby tvář, kterou zná bez nadsázky celé Česko. Nebylo by to ostatně poprvé, kdy by na své popularitě stavěl.

Firmy můžou chtít Kajínka obsadit třeba v reklamě. Marketingový expert Jakub Horák však na dotaz INFO.CZ upozorňuje, že snaha využít omilostněného vraha pro vlastní popularizaci může být dvojsečná. „Vzhledem k jeho minulosti bych byl opatrný stavět na něm značku. Myslím, že teď je kolem Kajínka rušno, ale to za chvíli opadne,“ tvrdí pro INFO.CZ Horák.

V souvislosti s Kajínkovým propuštěním připomíná případ jiného slavného zločince. Před třemi lety opustil vězení kontroverzní podnikatel Ivan Jonák. Také jeho v prvních chvílích sledovala média a účastnil se divokých večírků, na které byl zvyklý z 90. let. Jenže zájem o jeho příběh ale časem polevil a pomyslný král diskoték se neobjevoval už ani v bulváru. Nakrátko to změnila až jeho smrt.

Podle Horáka za půl roku nebude zájem ani o Kajínka. Do té doby se může uplatnit například v zábavním průmyslu. „Možná ho budou zvát na nějaké akce, bude něco křtít,“ domnívá se Horák.

Tvrdí zároveň, že vlna pozornosti, kterou Kajínkovo propuštění vyvolalo, je odrazem současné nedůvěry v systém. „Tak ho používá i prezident Zeman,“ říká mediální expert. Poukazuje v souvislosti s tím na působení dezinformačních webů podrývajících víru v zavedená média jako zprostředkovatele pravdivých a ověřených informací. Způsob jakým je Kajínkovo omilostnění prezentované z Hradu, považuje za další projev tohoto trendu.

Podle Horáka se jedná o jev, který z českého mediálního prostoru jen tak nezmizí. „Základním řešením je soustředit se na školství. Zvýšit platy učitelům a nalákat do něj kvalitnější lidi. Ale bude trvat generaci, než se někam posuneme,“ uzavírá Horák.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1