Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Konec klasické reklamy. Firmy by měly přehodnotit svoji strategii, říká studie Forrester

Konec klasické reklamy. Firmy by měly přehodnotit svoji strategii, říká studie Forrester

Blíží se konec klasické reklamy, říká anayltik společnosti Forrester James McQuivey ve své studii Konec reklamy, začátek budování vztahů. Společnosti by podle něj měly omezit tradiční "přerušovací" reklamy a zaměřit se spíše na hlubší budování vztahu se zákazníkem skrze chatboty a inteligentní osobní asistenty jako je například Siri. „Společnosti jako jsou GE či JP Morgan Chase svůj budget na digitální reklamu již revidují a hrozí, že omezí nákup rekamního prostotu u společností jako jsou Facebook či Google,“ říká McQuivey.

Je třeba redefinovat současné paradigma reklamního odvětví, způsobu oslovení zákazníka, říká McQuivey. Přístup zadavatelů takzvaných přerušovacích reklam – tedy reklamních sdělení, která se zobrazují místo uživatelem hledaného obsahuů; jde například o reklamy vložené mezi výsledky vyhledávání - není trvale udržitelný.

Místo toho, aby tak zadavatelé dále pumpovaly své budgety do hypermedializovaného digitálního reklamního prostoru, který je primárně ovládaný dvojicí společností Facebook a Google, měly by své rozpočty směřovat tam, kde jim pomůžou ke kultivaci vztahu se zákazníkem a cizelování business intelligence.

„Lidé si nenávist k reklamám historicky užívají, tak to bylo a tak to také bude. O to tu však nyní nejde. Fenoménem, který bude redefinovat svět digitální reklamy, bude naprostá netečnost zákazníků k zájmům marketérů. Toho bude docíleno tak, že uživatelé budou konzumovat těžce přerušitelný mediální obsah na zařízeních, která jdou reklamou jen těžko přerušovat,“ míní analytik.

Jako příklad uvádí hledání pomocí internetového vyhledavače, které za nás obstará osobní asistent chytrého telefonního přístroje – Siri, Alexa, Cortana či Bigsby. Dalším příkladem může být vidina budoucnosti, kde asistenční program z news feedu na sociální síti vybere ty nejzajímavější příspěvky a vše ostatní – od reklamy po nezajímavé statusy – bude ignorovat. Ani v jednom případě reklamním zadavatelům nezbývá mnoho prostoru k tomu, aby tento systém přerušily reklamním sdělením.

Analytik navíc očekává, že se vyhraněnost uživatelů vůči přerušovacím reklamám bude postupem času čím dál více zvyšovat. V současné chvíli používá v USA na svém počítači program na blokování reklamy 38 procent uživatelů a toto číslo by podle závěrů studie mělo nadále růst. „Nikoliv však kvůli nepřátelství vůči sdělení samotnému, ale kvůli indiferenci vůči němu,“ tvrdí McQuivey. Roste i podíl uživatelů, kteří se digitální reklamě snaží vyhýbat – ať již na mobilních či desktopových zařízeních – v USA osciluje okolo 50 procent.

Na tyto fenomény indiference uživatelů vůči marketérům a jejich sdělením reagují zadavatelé digitálních reklam, kteří nyní auditují své mediální nákupy. To se týká i velkých hráčů, jakými jsou firmy Procter & Gamble, General Electrics či Sears. Některé firmy jako Havas Media Group již nákupy reklamního prostoru u Googlu zmrazily.

Právě Facebook a Google si v poslední době v digitálním reklamním prostoru ukusují čím dál větší díl koláče. V roce 2016 zisky z reklamy Googlu a Facebooku dosáhly přes 106 miliard dolarů, což znamená podíl téměř 20 procent ze všech reklamních výdajů. V roce 2015 přitom byl tento podíl 16.3 procenta, v roce 2006 jen 10.6 procenta.

Právě koncentrace digitální reklamy do rukou Googlu a Facebooku se však mnoha firmám již začíná „zajídat“, technologičtí giganti tak musejí čelit bojkotu, které na jejich reklamní služby vyhlásily například některé agentury britské vlády či firmy Marks & Spencer a McDonalds.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1