Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Mediální dům Czech News Center loni zvýšil zisk na 127 milionů. Přešla na něj práva CN Invest a Affectio

Mediální dům Czech News Center loni zvýšil zisk na 127 milionů. Přešla na něj práva CN Invest a Affectio

Vydavatel serveru INFO.CZ, deníku Blesk nebo týdeníku Reflex, Czech News Center, loni zvýšil zisk o 108 milionů na 127 milionů korun. Výnosy vzrostly o 3,5 procenta na 1,948 miliardy korun. Firma to uvedla ve výroční zprávě.

Na růstu obratu a provozního výsledku vydavatelství se nejvíce podílel nárůst výnosů z on-line reklamy a snížení sazby DPH z tiskovin z 15 na deset procent. Výši zisku po zdanění pozitivně ovlivnily dividendy z podílů ve společnostech Czech Print Center a První novinová společnost ve výši 200 milionů korun.

Sesterská společnost CN Invest, která převzala tituly zakoupené v roce 2016 od vydavatelství Mladá fronta, loni podle serveru Mediaguru snížila ztrátu na 64 milionů korun. Výnosy se zdvojnásobily na 341,5 milionu Kč.

Czech News Center se na konci letošního května stala nástupnickou firmou CN Invest a zároveň společnosti Affectio, která provozuje Mimibazar.cz. Jmění a veškerá práva obou firem přešla na CNC.

Czech News Center je nejsilnějším mediálním domem na českém trhu, který prostřednictvím svých produktů oslovuje přes 3,7 milionu čtenářů tisku a více než sedm milionů návštěvníků internetu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1