Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Miliardáři 2018: Ekonomický deník E15 v novém projektu představí nejbohatší Čechy

Miliardáři 2018: Ekonomický deník E15 v novém projektu představí nejbohatší Čechy

Redakce E15 spouští nový projekt Miliardáři 2018. V průběžně aktualizovaném a doplňovaném žebříčku představí třicítku nejbohatších Čechů. Profily budou dostupné pouze předplatitelům placeného obsahu E15Premium.cz. 

Třicet nejbohatších Čechů vlastní majetek v hodnotě jednoho bilionu korun. Z toho cca čtyřicet procent ovládají jen dva miliardáři. Mezi třicítkou největších boháčů je jediná žena – Mária Blašková, dědička podílu v ocelářském impériu Moravia Steel / Třinecké železárny. Nejmladším miliardářem je Aleš Zavoral z Alzy.

Toto vše vyplývá z žebříčku nejbohatších Čechů Miliardáři 2018, který dnes vydává deník E15. Model pro výpočet žebříčku vytvořil a realizuje Vladan Gallistl, jeden z předních tuzemských byznysových novinářů. „Seznamy nejbohatších lidí vznikají po celém světě. V poslední době je z nich patrné, že se struktura boháčů mění, když se nahoru derou lidé z technologických firem. Stejný trend je viditelný rovněž v České republice a na Slovensku,“ uvádí Gallistl. Naopak podle něj postupně klesá zastoupení byznysmenů, kteří se spoléhali jen na přerozdělování majetku v divokých devadesátých letech.

„Jedná se o širší, celoroční aktivitu. Už počátkem roku jsme odstartovali publikování videoprofilů nejbohatších Čechů, což bude během celého roku pokračovat. Celý projekt vyvrcholí letos v listopadu, kdy v rámci řady magazínů E15 Premium vyjde tištěný speciál Miliardáři 2018,“ přibližuje šéfredaktorka E15 Tereza Zavadilová.

  

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1