Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Největší podlost Facebooku: Nekompromisně shromažďuje i data lidí, kteří na něm vůbec nejsou

Největší podlost Facebooku: Nekompromisně shromažďuje i data lidí, kteří na něm vůbec nejsou

Nejrozšířenější sociální síť světa shromažďuje data nejen od lidí, kteří jsou jejími uživateli, ale i od osob, které na Facebooku vůbec nemají účet. Na techniku vytváření „stínových profilů“ během dvoudenní série výslechů Marka Zuckerberga před americkými zákonodárci upozornil Ben Lujan, demokratický poslanec z Nového Mexika. Dosud se o této praxi veřejně v podstatě nevědělo. Globální sociální síť se tak opět staví do role nebezpečného Velkého bratra, pro kterého jsou uživatelé především zdrojem peněz a cenných informací, který cynicky vysává.

Lujan upozornil na fakt, že člověk vůbec nemusí mít účet na Facebooku, a sociální síť o něm stejně shromažďuje soubory osobních a uživatelských dat. Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg Lujanovo konstatování během slyšení v americkém Kongresu potvrdil, napsala agentura Bloomberg.

Podle Zuckerberga Facebook data „neuživatelů“ sociální sítě ukládá, aby do budoucna zajistil, že až si „neuživatel“ bude chtít založit na Facebooku účet, bude snazší ho identifikovat. Podle Zuckerberga jde o efektivní způsob, jak zabránit vznikání falešných profilů.

Potíž je v tom, že tyto „stínové profily“ nepodléhají ani minimální ochraně soukromých dat. Lidé, na které je Facebook vytváří, o tom nevědí a současně nemají možnost odsouhlasit pravidla Facebooku. Jinak řečeno, sociální síť získává dostupná data, přiřazuje je k jednotlivým lidem na internetu – a nemusí nikde skládat účty z toho, jak s těmito daty nakládá.

Web Gizmodo přišel s tím, že Facebook data o „neuživatelích“ získává například tak, že špehuje chytré telefony uživatelů, kteří mají nainstalovanou aplikaci Facebook a Messenger.

Zuckerberg během slyšení v Kongresu uvedl, že celou situaci se stínovými profily „bude nějak řešit“. Podle bývalého reklamního manažera Facebooku Antonia Garcii Martineze ale Zuckerberg o sběru dat lidí mimo Facebook ví a plánoval ho v příhodné chvíli „využít pro růst služby“. Tedy pro vlastní profit.