Němečtí vydavatelé se tvrdě opřeli do Googlu. Mohou být vzorem i těm českým, jde o miliardy | info.cz

Články odjinud

Němečtí vydavatelé se tvrdě opřeli do Googlu. Mohou být vzorem i těm českým, jde o miliardy

Odborná veřejnost se po schválení reformy autorského práva snaží již několik týdnů zodpovědět otázku, kolik peněz mohou novinářům, hudebníkům či filmařům nová pravidla přinést. Poté, co německý kolektivní správce VG Media zveřejnil podmínky, o jejichž splnění chce vyjednávat s Googlem, je o něco jasněji.

Google a některé další technologické firmy budou muset podle nové unijní legislativy získat licence od vydavatelů, aby mohly zobrazovat jejich obsah. VG Media podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung očekává, že by toto opatření mohlo přinést vydavatelským domům ročně mezi 3,44 a 8,5 miliardami eur (mezi 92 a 230 miliardami korun). 

VG Media se navíc domnívá, že nová pravidla umožňují vydavatelům žádat peníze od technologických hráčů i zpětně a o těchto kompenzacích chce s Googlem jednat. Za období od 1. srpna 2013 do 31. prosince 2018 jde celkem o 1,24 miliardy eur, tedy asi 33,5 miliardy korun. Částka odpovídá pěti procentům tržeb, které americká firma v Německu za uvedené období utržila.

VG Media o náhrady Google už před časem zažalovala, ale tento případ ještě stále běží, přičemž němečtí vydavatelé si slibují, že nová směrnice posílí jejich postavení. Pokud by tomu tak nakonec bylo, nic nebude bránit tomu, aby podobnou kompenzaci žádali i Češi. Výnosy společnosti Google z prodeje reklamy v Česku nejsou známé, ale dá se poměrně konzervativně odhadnout, že nejsou nižší než pět miliard korun ročně, podle některých expertů to může být až sedm miliard korun.

Za uvedené období tak Google mohl v Česku za prodej reklamy utržit kolem 25 miliard korun. Pokud by se čeští vydavatelé inspirovali německým příkladem, mohli by jako kompenzaci za ušlý zisk žádat téměř 1,4 miliardy korun, což je z hlediska rozpočtů médií zásadní částka.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud