Němečtí vydavatelé se tvrdě opřeli do Googlu. Mohou být vzorem i těm českým, jde o miliardy

Odborná veřejnost se po schválení reformy autorského práva snaží již několik týdnů zodpovědět otázku, kolik peněz mohou novinářům, hudebníkům či filmařům nová pravidla přinést. Poté, co německý kolektivní správce VG Media zveřejnil podmínky, o jejichž splnění chce vyjednávat s Googlem, je o něco jasněji.

Google a některé další technologické firmy budou muset podle nové unijní legislativy získat licence od vydavatelů, aby mohly zobrazovat jejich obsah. VG Media podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung očekává, že by toto opatření mohlo přinést vydavatelským domům ročně mezi 3,44 a 8,5 miliardami eur (mezi 92 a 230 miliardami korun). 

VG Media se navíc domnívá, že nová pravidla umožňují vydavatelům žádat peníze od technologických hráčů i zpětně a o těchto kompenzacích chce s Googlem jednat. Za období od 1. srpna 2013 do 31. prosince 2018 jde celkem o 1,24 miliardy eur, tedy asi 33,5 miliardy korun. Částka odpovídá pěti procentům tržeb, které americká firma v Německu za uvedené období utržila.

sinfin.digital