Hned tři velké mediální domy – Czech News Center, Mafra a Vltava Labe Media – letos na svých webech zavedly placený obsah, takzvaný paywall. Jak se to největším tuzemským hráčům dosud vyplatilo a kudy chtějí pokračovat?
Letošní rok byl pro české mediální domy ve znamení prvních vážných experimentů s placeným digitálním obsahem. U svých hlavních elektronických titulů jej zavedly například vydavatelství CNC, Mafra a VLM, které tak hledají nové zdroje příjmů.
Vedle zmíněné trojice je tu také online Deník N, který na podzim oslavil rok s placeným obsahem a dosud nalákal asi 14 tisíc předplatitelů. Podle vydavatele Jána Simkaniče je tak asi ve třech pětinách cesty k tomu, aby předplatitelé pokryli náklady na chod deníku. „Od investorů máme sice slíbené peníze na čtyři roky, v dlouhodobém horizontu se ale pochopitelně musíme obejít bez nich. Na to, abychom byli finančně udržitelní, potřebujeme asi 25 tisíc předplatitelů,“ uvedl Simkanič ve čtvrtek na mediální konferenci Prague Media Point.