Placené čtení dobývá Česko. Vydavatelství CNC zvažuje jedno předplatné pro všechny tituly | info.cz

Články odjinud

Placené čtení dobývá Česko. Vydavatelství CNC zvažuje jedno předplatné pro všechny tituly

Placené čtení dobývá Česko. Vydavatelství CNC zvažuje jedno předplatné pro všechny tituly
 

Hned tři velké mediální domy – Czech News Center, Mafra a Vltava Labe Media – letos na svých webech zavedly placený obsah, takzvaný paywall. Jak se to největším tuzemským hráčům dosud vyplatilo a kudy chtějí pokračovat?

Letošní rok byl pro české mediální domy ve znamení prvních vážných experimentů s placeným digitálním obsahem. U svých hlavních elektronických titulů jej zavedly například vydavatelství CNC, Mafra a VLM, které tak hledají nové zdroje příjmů.

Vedle zmíněné trojice je tu také online Deník N, který na podzim oslavil rok s placeným obsahem a dosud nalákal asi 14 tisíc předplatitelů. Podle vydavatele Jána Simkaniče je tak asi ve třech pětinách cesty k tomu, aby předplatitelé pokryli náklady na chod deníku. „Od investorů máme sice slíbené peníze na čtyři roky, v dlouhodobém horizontu se ale pochopitelně musíme obejít bez nich. Na to, abychom byli finančně udržitelní, potřebujeme asi 25 tisíc předplatitelů,“ uvedl Simkanič ve čtvrtek na mediální konferenci Prague Media Point.

Český Deník N vzniká na podobném byznys modelu jako jeho slovenský předobraz Denník N. Ten se do černých čísel dostal po necelých třech letech existence. „Doufám, že se mi to podaří dříve, i když mediální prostředí je u nás odlišné. Jednak je tu silné neplacené médium Seznam, jednak jsou zde silná veřejnoprávní média,“ uvedl Simkanič. 

Velká vydavatelství

Jedním z největších překvapení letošního roku na poli placeného obsahu bylo zavedení platební brány u zpravodajského webu iDnes.cz, o kterém jsme na INFO.CZ informovali jako první. Přestože vydavatelství Mafra spustilo tzv. prémiovou sekci webu v půlce září, první měsíce službu nabízelo zdarma, respektive ze jednu korunu, a proto zatím nemá příliš smysl úspěch projektu hodnotit. Samo vydavatelství vnímá spuštění placeného projektu jako úspěšné s tím, že do sekce Premium se registrovalo okolo 350 tisíc uživatelů. Tento údaj je ale třeba brát s nadhledem právě vzhledem k silné marketingové akci, kterou spuštění projektu doprovázelo; první skutečně vypovídající data o zájmu o prémiovou sekci budou k dispozici nejspíš až na začátku příštího roku. 

Podle našich informací se však Mafře zatím vyplácí sázka na doprovodné produkty, které nabízí jako součást prémiové sekce. Jedná se zejména o audioknihy a filmy. „Od zářijového spuštění produktu iDNES Premium už si uživatelé stihli přečíst 23 milionů prémiových článků, 32 tisíckrát prolistovat některý z nabídnutých digitálních titulů, poslechnout si 20 tisíc audioknih a zhlédnout 33 tisíc filmů online,“ tvrdí vydavatelství.

Krátce po ohlášení prémiové sekce iDnesu přišla se zavedením podobného konceptu – tedy prémiové sekce – i digitální verze nejčtenějšího českého deníku Blesk. Do ní vydavatelství CNC, které Blesk vydává, vkládá denně přibližně dva články s exkluzivními informacemi a tématy, na rozdíl od Mafry však jeho Premium klub nenabízí tolik doprovodných kulturně-zábavních produktů, jako jsou filmy či audioknihy. Podobně jako Mafra, i CNC svůj model postupně rozšiřuje na všechny zpravodajské a společenské weby v rámci vydavatelství.

„Model placeného obsahu je pro CNC klíčovou prioritou a plánujeme ho rozšířit na všechny klíčové weby našeho mediálního domu,“ uvedla pro INFO.CZ Adéla Šafránková z tiskového oddělení vydavatelství. Podle ní je na stole i možnost, že CNC do budoucna zavede pro zájemce i jednotné předplatné pro všechny weby v rámci vydavatelství (např. Reflex, E15 či Blesk). „Zvažujeme i tuto možnost,“ říká Šafránková.

Kromě Mafry a CNC přišel letos s placeným obsahem ještě jeden silný mediální hráč: vydavatelství VLM a jeho digitální verze Deníku. „Jsme toho názoru, že zpoplatněný webový obsah je cesta budoucnosti pro rozvoj a podporu kvalitní žurnalistiky a v dnešní době jeden z mála způsobů, jak si v digitálním světě zachovat exkluzivitu nabízených informací,“ uvedl dříve Petr Bednář, člen představenstva VLM zodpovědný za digitální aktivity.

Vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly zavedlo paywall v roce 2014, loni se jej rozhodlo zpřísnit a například u své vlajkové lodi, titulu iHNed.cz, zamklo veškerý obsah. V úvodu letošního roku měl web iHNed.cz přes devět tisíc měsíčních předplatných, uvedl s dalšími podrobnostmi web Mediář.cz. Štěpán Burda, ředitel produktu & IT pro INFO.CZ doplňuje, že před několika týdny se webu podařilo překonat hranici 25 tisíc předplatitelů a placený obsah chce Economia „výrazně rozvíjet“ i v příštím roce. „Chceme našim předplatitelům nabídnout novou podobu aplikace Hospodářských novin, exkluzivní podcasty a další speciální obsah pouze pro ně. Myslíme si, že již neplatí, že by čtenáři v České republice nebyli ochotni za digitální obsah platit,“ dodává Burda.

Kromě Economie se chystají změny i v modřanském vydavatelství Františka Savova Mladá fronta, proti kterému je od konce listopadu vedeno insolvenční řízení a přišlo o část redakce týdeníku Euro. Tam se podle potvrzených informací INFO.CZ pustí do experimentu s paywallem na začátku příštího roku. „V lednu bude nasazen redesign webu Euro.cz, který přinese nové funkcionality a výhody pro předplatitele týdeníku Euro, plánujeme také část obsahu zpoplatnit,“ potvrdila nám šéfka komunikace vydavatelství Pavlína Míčová. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud