Předzvěst krize? Růst reklamních investic v Česku příští rok nejspíš zpomalí | info.cz

Články odjinud

Předzvěst krize? Růst reklamních investic v Česku příští rok nejspíš zpomalí

Objem reklamních investic by se v Česku měl příští rok zvýšit o pět procent, předpokládá ve svém výhledu agentura Zenith. Tempo růstu inzertních výdajů by tak u nás mělo předstihnout očekávaný světový růst, který podle agentury dosáhne 4,3 procenta. 

 

Na druhou stranu, očekávaný pětiprocentní růst bude zřejmě znamenat zpomalení oproti letošnímu roku. Za něj sice data ještě nemáme, ale například ceníkové údaje společnosti Nielsen Admosphere za prvních osm měsíců – a bez zahrnutí internetové inzerce – naznačují, že růst reklamních investic by letos mohl dosáhnout asi osmi procent. 

„V Česku pro příští rok očekáváme mírný růst investic ve výši zhruba pět procent, růst bude tažený zatím stále se zvyšujícími investicemi z kategorie retailu včetně e-commerce,“ říká David Krňák, Chief Media Officer v Publicis Groupe, pod kterou spadá i agentura Zenith. Podle Krňáka by růst reklamních investic v příštím roce mohly podpořit velké sportovní události – Olympiáda v Tokiu či fotbalové mistrovství Evropy. Naopak rizika vidí zejména v případě slabšího než očekávaného ekonomického růstu. Takový scénář je přitom rozhodně na stole, česká bankovní asociace například při své poslední revizi snížila očekávaný výhled růstu ekonomiky o tři desetiny procentního bodu na dvě procenta. 

Podle šéfa Asociace komunikačních agentur (AKA) Marka Hlavici je odhad agentury reálný. „Mediální výdaje by mohly růst okolo pěti procent s tím, že nadále bude stoupat podíl on-line a televize. Otázka je, jak moc do televizního trhu promluví start nové stanice CNN Prima News, hlavní dopady tohoto kroku se ale stejně projeví až v roce 2021,“ vysvětluje pro INFO.CZ Hlavica. 

Zatím poslední kompletní data o vývoji inzerce jsou za rok 2018, kdy reálné investice do reklamy dosáhly 113,5 miliardy korun. Nejvýrazněji se na tomto objemu podílela televizní reklama 53 miliardami, následovala internetová reklama s odhadovanými 29 miliardami a tisk s 20 miliardami investic. Podíl internetové inzerce je nicméně podle odborníků podhodnocený, protože tam nejsou započteny údaje o inzerci na Facebooku a Googlu. 

Predikce Zenithu pro příští rok nicméně uvádí, že ne všechny mediatypy by měly reklamně růst. „V Česku dlouhodobě pozorujeme pokles investic do tiskové inzerce ve prospěch digitálních médií, kde se disponibilní prostor díky rostoucí konzumaci hlavně skrze mobilní zařízení stále zvětšuje,“ dodává David Krňák. Odklon od tištěné inzerce pak souvisí i s neustále slabšími prodeji deníků i magazínů.  

Růst investic v Česku Krňák naopak očekává u inzertně nejsilnějšího média: televize, což však bude zejména dáno zdražením ceníkové inzerce. Jak Media Club zastupující televizi Prima, tak i konkurenční televize Nova v závěru roku oznámily zdražení inzertních cen pro příští rok přibližně o deset procent. 

 
 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud