Provládní média v Maďarsku spojila síly a totálně opanují trh. Je to náš konec, bojí se ostatní | info.cz

Články odjinud

Provládní média v Maďarsku spojila síly a totálně opanují trh. Je to náš konec, bojí se ostatní

Majitelé velké většiny maďarských provládních médií vložili svá aktiva do nadace, která se stane dominantním pravicovým mediálním konglomerátem v zemi. Informovala o tom agentura AP. Ve Středoevropské tiskové a mediální nadaci (CEPMF) budou sdruženy kabelové televize, internetové zpravodajské portály, bulvární a sportovní noviny, rozhlasové stanice, časopisy a veškerá regionální maďarská periodika.

Většina těchto médií patří spojencům premiéra Viktora Orbána nebo jimi byla v minulých letech založena. Některá z nich se změnila z relativně nezávislých sdělovacích prostředků na otevřené stoupence vlády a získávají velké množství státní nebo vládní inzerce. Podle zahraničních expertů se po nástupu Orbána k moci v Maďarsku trvale omezuje svoboda slova.

Agnes Urbanová, analytička budapešťské společnosti Mertek Media Monitor, označila vznik nadace za bezprecedentní krok, po němž už bude sotva možné hovořit o svobodě tisku v Maďarsku. Takovou bude mít podle ní nový konglomerát vliv.

"Od nynějška budou pravicová média blízká vládě pod totální kontrolou. Tyto společnosti mezi sebou soutěžily o státní inzertní zakázky, ale teď bude systém mnohem centralizovanější," konstatovala Urbanová. "Menší zbytek ostatních médií bude fungovat daleko obtížněji, protože budou čelit velké, monolitní konkurenci," dodala.

Agentura AP cituje názor Attily Tótha-Szenesiho, šéfredaktora serveru index.hu, podle něhož vznik nadace umožní šířit v pravicových médiích centrálně vytvářený obsah.

CEPMF vydala prohlášení, v němž za svůj cíl označila "pomoci přežít maďarským tištěným novinám", sloužit zájmům čtenářů a hájit občanské hodnoty. Konglomerát povede vydavatel Gábor Liszkay známý svou loajalitou k Orbánovi.

Deset mediálních společností, které se do CEPMF přihlásily, vložily do nadace svá aktiva zdarma, přestože jejich odhadovaná hodnota je podle AP nejméně 88 milionů eur (2,3 miliardy korun).

Organizace Freedom House označuje mediální prostředí v Maďarsku za "částečně svobodné". Na stostupňové škále minusových bodů tiskové svobody jich mělo v roce 2010 Maďarsko 23, letos už 44.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud