Ruská kampaň na facebooku postrčila Trumpa do Bílého domu. Ovlivnila 70 milionů Američanů

vkr

Reklamní kampaň, kterou si před americkými prezidentskými volbami ruské skupiny zaplatily na facebooku, mohla mít dosah až na 70 milionů Američanů, odhaduje Dennis Yu, spoluzakladatel reklamní agentury BlitzMetrics. Sdělení podporované Kremlem by tak dokázalo zasáhnout 28 procent amerických voličů, kteří nakonec strhli jazýček vah směrem k Donaldu Trumpovi. Rozdíl v hlasech mezi oběma prezidentskými kandidáty v některých státech, například v Michiganu a Wisconsinu, byl přitom výrazně nižší – počítal se na nízké desítky tisíc hlasů. 

Ruské dolary podle těchto čísel mohly převážit jazýček vah v amerických prezidentských voleb na stranu Donalda Trumpa. 

O tom, že Rusko ovlivňovalo americké volby ve prospěch Donalda Trumpa se spekulovalo již dlouho. Ve středu šéf bezpečnosti Facebooku Alex Stamos na blogu uvedl, že ruské skupiny a jednotlivci na facebooku nakupovali před americkými prezidentskými volbami reklamu.

Stamos dodal, že subjekty operující z Ruska si nakoupili reklamu za 100 tisíc dolarů, za níž pořídili asi tři tisíce reklam. To se v kontextu sumy jedné miliardy dolarů, která byla na politickou prezidentskou kampaň celkově vynaložena, zdá jako kapka v moři, ale Yu takovéto předčasné závěry vyvrací. „Kampaní mohlo být zasaženo 23 až 70 milionů lidí," tvrdí Yu.

Ceník reklamy Facebooku je v průměru šest dolarů za tisíc zhlédnutí, nicméně tato částka je závislá na mnoha okolnostech. A jednou z nich je obsah. Zajímavé reklamy, se kterými lidé interagují, jsou pro sociální síť žádanější – a tudíž i levnější, než reklamy, které jsou nudné a nikoho nezajímají.

Facebook přiznal, že Rusové před americkými volbami hromadně nakupovali reklamu na sociální síti

sinfin.digital