Články odjinud

Rusko pokutuje Rádio Svobodná Evropa, nedodalo informace o původu peněz. Eviduje ho jako zahraničního agenta

Rusko pokutuje Rádio Svobodná Evropa, nedodalo informace o původu peněz. Eviduje ho jako zahraničního agenta

Ruský soud dnes uložil Rádiu Svobodná Evropa/ Rádiu Svoboda (RFE/RL) pokutu za to, že neposkytlo informace o svých finančních zdrojích. Tuto povinnost ukládá Rusko všem organizacím, které jsou v zemi evidovány jako zahraniční agent. Stanici RFE/RL finančně podporuje americký Kongres.

Rozhlas, který vysílá v ruštině a dalších jazycích ze zemí bývalého Sovětského svazu a který ve stejných jazycích vydává zprávy i na svém webu, dostal pokutu 100.000 rublů (přes 35.000 Kč), informovala agentura Interfax s odvoláním na justiční zdroj.

Od roku 2017 zákon umožňuje třídit všechna mezinárodní média působící v Rusku v kolonce "zahraniční agent" na základě rozhodnutí ministerstva spravedlnosti. Kromě RFE/RL je mezi nimi z USA dalších osm médií.

Stanice RFE/RL si postěžovala, že cílem Ruska je zahraniční média záměrně šikanovat a klást jim překážky v jejich práci. RFE/RL byla zapsána mezi cizí "agenty" krátce po rozhodnutí Spojených států zrušit akreditaci ruské televizi RT k pokrývání dění v americkém Kongresu.

Ruský parlament v úterý oznámil, že připravuje novelu zákona o médiích, která umožní mezi zahraničí agenty zařazovat individuálně i všechny novináře pracující pro cizí média. Zahraniční či cizí agent je pojem známý z dob Sovětského svazu, ale i v dalších socialistických státech, který se používal čím dál pravidelněji proti skutečným i domnělým oponentům komunistických režimů. K tomu se používal i například výraz "služba v cizím žoldu".