Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ruští trollové zkusili ovlivnit americké volby i přes Google. Firma našla první důkazy

Americká internetová společnost Google poprvé našla důkazy o tom, že Rusové se pokusili využít její komunikační platformy k vměšování do amerických prezidentských voleb v roce 2016. Napsal to dnes list The Washington Post. Desetitisíce dolarů prý utratili ruští agenti za inzeráty šířící dezinformace. Ukazuje to na širší záběr těchto aktivit ze strany Ruska –už dříve vyšlo najevo, že podobná byla situace i na Facebooku.

Rusové podle washingtonského listu investovali do inzerátů na největší světové platformě pro sdílení videí YouTube, ve vyhledávací službě Google, na inzertní síti DoubleClick a ve službě elektronické pošty Gmail. Zadavatelé inzerátů podle The Washington Post zřejmě nejsou totožní s těmi, kdo ke stejným účelům využívali komunikační síť facebook. To může znamenat, že Rusko se snaží šířit dezinformace v daleko širším měřítku, než se dosud soudilo, píše list.

Firma Google dřív možnost zneužití svých služeb podceňovala, nedávno ale oznámila, že zahajuje vyšetřování. Dnešní zprávu washingtonského listu, který se odvolává na osoby obeznámené s tímto vyšetřováním, odmítlo vedení Google komentovat.

Společnost se teď údajně zaměřuje na analýzu balíku inzerátů, zadaných za necelých 100.000 dolarů (2,2 milionu korun). Zjišťuje, zda byly objednány takzvanými trolly, tedy osobami najatými ruskou vládou pro šíření dezinformací online, nebo zda pocházejí z legálních ruských účtů.

Společnost Facebook nedávno poskytla americkému Kongresu soubor 3000 inzerátů objednaných Ruskem na její populární sociální síti. Podle parlamentních vyšetřovatelů inzeráty zadali agenti Agentury pro výzkum internetu, kterou Facebook označuje za "trollí farmu" napojenou na ruskou vládu. Cena inzerátů se pohybovala kolem 100.000 dolarů. Dalších 2200 inzerátů údajně firma zkoumá.

Společnost Twitter, která provozuje celosvětově působící server mikroblogů, nedávno oznámila, že uzavřela přes 200 účtů napojených na Agenturu pro výzkum internetu. Uvedla rovněž, že webové stránky ruské státní propagandistické společnosti RT uvolnily na nákup reklamy na síti 274.000 dolarů.

Vedoucí představitelé firem Facebook a Twitter mají 1. listopadu vypovídat před americkými parlamentními výbory, které údajné ruské zásahy do amerických voleb vyšetřují. Společnost Google dosud neoznámila, zda výzvu k účasti na jednání přijala.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1