Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Slovensko chce lépe zdanit internetové giganty. Google tam loni nezaplatil ani 50 tisíc eur

Slovensko chce lépe zdanit internetové giganty. Google tam loni nezaplatil ani 50 tisíc eur

Slovenský ministr financí Peter Kažimír tento týden představil plán jak zabít dvě mouchy jednou ranou. Chce více naplnit státní kasu a přitom konečně regulérně zdanit velké internetové společnosti jako Facebook či Google. Ty sice nejen u našich východních sousedů patří k hegemonům na trhu s internetovou reklamou, nicméně díky právním a daňovým kličkám odvádí jen minimum daní - loni to byly jen necelé čtyři procenta, informuje slovenský server Hospodárské noviny. 

Konec daňovým záletům internetových obrů. Peter Kažimír dal jasně najevo, že chce do slovenského rozpočtu přivést více peněz a jedním ze způsobů je i více zdanit Facebook s Googlem.

Ty totiž na Slovensku díky právním a daňovým kličkám zatím platí jen směšné částky. Například Google s loňskými tržbami přes 1,3 milionu eur „berňáku“ zaplatil jen necelých 50 tisíc – to znamená daňové zatížení jen na úrovni necelých čtyř procent.

„Chceme se přidat k progresivní skupině zemí, které k této otázce přistupují s otevřenýma očima,“ uvedl slovenský ministr. Ukázal přitom na Německo, Itálii a Francii, které se rovněž snaží prostřednictvím legislativy zabránit tomu, aby firmy před svou morální povinností uhýbaly. „Hodláme náš postup v této oblasti koordinovat, vlastní řešení hledat nebudeme,“ upřesnil Kažimír.

Jeho návrh vyvolal souhlasnou odezvu mezi hlavními osobnostmi slovenského mediálního trhu. „Je naprosto mimo moje chápání, že jim to procházelo tak dlouho,“ komentoval pro Hospodárské noviny stav na trhu internetové reklamy Vladimír Mužík, výkonný ředitel slovenského vydavatelství Mafra.

„Danění těchto internetových gigantů je samozřejmě problém,“ doplňuje Michal Teplica, generální ředitel mediálního domu News and Media Holding. „Kromě negativního efektu na státní rozpočet současný způsob danění rovněž znevýhodňuje domácí hráče, primárně tvůrce obsahu,“ tvrdí Teplica.

Naráží na to, že tyto firmy často distribuují cizí obsah, ke kterému pouze přilepí svou reklamu, ze které jim plynou tuční zisky. Podle odhadů firmy IAB Slovakia patří asi 60 procent všech výdajů do digitální reklamy na Slovensku právě tomuto duopolu.

Nedávná studie Evropské unie pak ukázala, že Facebook a Google se vyhnuly v evropské osmadvacítce v letech 2013 až 2015 placení daní v objemu 5,4 miliardy eur.

Podle slovenských profesionálů však existují náznaky, že by se zemi přístup v rámci větší skupiny států nemusel vyplatit. 

„Pokud se bavíme o zdanění Googlu a Facebooku, tak pro tyto firmy je Slovensko jen kapkou v moři. Na druhé straně, pokud bychom se spojili s dalšími státy, tak bychom se dostali do větší pozornosti a odpovědí duopolu by bylo nejpravděpodobněji zvyšování cen,“ uvažuje Miroslav Pagáč, digitální ředitel agentury Zenith.