Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Stmívání digitálního duopolu. Dva tisíce amerických médií se spojují proti Facebooku a Googlu

Stmívání digitálního duopolu. Dva tisíce amerických médií se spojují proti Facebooku a Googlu

Bezprecedentní prostředky zvolila americká média ve snaze postavit se silnému duopolu Facebooku a Googlu, který ovládá 70 procent amerických digitálních tržeb z reklamy. Tomu však má být nyní konec, naštvaně prskají média za velkou louží, jimž se reklamní tržby naopak čím dál tím víc tenčí. A prestižní deníky jakými jsou Wall Street Journal, New York Times či Washington Post již nechtějí skákat, jak si Facebook s Googlem pískají a obrátily se proto přímo na Kongres. 

„Kvůli dominanci Facebooku a Googlu jsou tradiční vydavatelé nuceni rezignovat na svůj obsah a přistoupit na cizí pravidla hry ohledně toho, jak budou jejich zprávy a informace zobrazované, řazené a zpeněžené,“ protestuje oborová novinářská organizace News Media Alliance (NMA), která sdružuje na dva tisíce amerických a kanadských médií, mezi nimi i jmenované deníky.

Média proto chtějí při vyjednávání s Facebookem a Googlem spojit síly, aby dosáhly lepšího podílu na reklamních tržbách, podpory pro své modely předplatného, intelektuálního vlastnictví a lepšího přístupu k informacích o svých čtenářích. News Media Alliance se tak obrátila na americký Kongres se žádostí o udělení dočasné výjimky z antimonopolního zákona pro zformování takové vyjednávací aliance.

„Poptávka čtenářů po důvěryhodném online zpravodajství rychle roste, nicméně současné systémy digitální distribuce křiví tok ekonomické hodnoty odvozovaný od kvalitního zpravodajství. Facebook s Googlem dominují online zpravodajskému trhu a zabírají si většinu digitálních tržeb z reklamy,“ tvrdí organizace.

A skutečně. V loňském roce šlo do kapes Facebooku a Googlu 70 procent ze 73 miliard dolarů, které byly na digitální reklamu v USA vydány, tvrdí Pew Research Centre. Reklamní tržby mediálních domů přitom loni klesly na 18 miliard dolarů z 50 miliard dolarů v roce 2006.

Podle News Media Alliance navíc ani Facebook, ani Google nemají vhodné prostředky, jak ručit za zpravodajství a informace, které na svých kanálech šíří. „Oni nezaměstnávají profesionální novináře, nešťourají se ve veřejných smlouvách, aby odhalovali korupci, neposílají své reportéry do válečných zón. Facebook s Googlem jenom očekávají, že mediální organizace udělají tuto lidsky i finančně nákladnou práci za ně,“ napsal šéf NMA David Chavern ve svém komentáři pro Wall Street Jorunal.

Podobná aliance proti Facebooku a Googlu vznikla v posledních dnech i ve Francii, kde v boji proti digitálnímu duopolu vznikla platforma Skyline, jejímiž členy jsou Le Monde a Le Figaro. Další alianci pojmenovanou Gravity pak zformovala asi patnácka dalších mediálních domů včetně Lagardére či Le Parisien.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744