Strašák jménem GDPR: Na nová pravidla nejsou připravené dvě třetiny e-shopů | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Strašák jménem GDPR: Na nová pravidla nejsou připravené dvě třetiny e-shopů

Strašák jménem GDPR: Na nová pravidla nejsou připravené dvě třetiny e-shopů

Dvě třetiny českých e-shopů nejsou připraveny na platnost evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit v pátek. On-line obchodníci kolem nové evropské směrnice zmatkují a na poslední chvíli posílají zákazníkům nejrůznější žádosti o schválení, vyplývá z analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 13.000 e-shopů.

Mnoho obchodníků si s novou směrnicí neví rady. „Každý přistupuje ke směrnici tak nějak po svém. Zejména v posledním týdnu velké firmy zintenzivnily rozesílání nejrůznějších e-mailů, nejčastěji s žádostí se schválením o užití dat. Tak trochu to připomíná hysterii, nebo spíše paniku,“ uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Co je GDPR?Co je GDPR?autor: Info.cz

Podle Uďana mnoho menších e-shopů odkládalo své povinnosti na nejzazší možný termín. „Ani po tomto datu však většina on-line obchodů nebude dostatečně připravena. Mnoho z nich doufá v tolerantnost úředníků a zejména pak v to, že se k nim nějakým způsobem dostane šablonovité řešení,“ dodal.

Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl nedávno výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

„Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý,“ řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.

Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40.100. Od roku 2013 počet stagnoval.

V čem spočívá GDPR a jaké změny přinese? 10 věcí, na které byste se měli připravit>>>

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.